Πέμπτη, 20 Ιανουαρίου 2011

Το πρόσωπο...ζωή εν τάφω...



Το πρόσ-ωπο για την ελληνική παράδοση είναι ο αναφορικός τρόπος της ύπαρξης, η σχέση με τον άλλον και την φύση.

Η σχέση είναι γεγονός απο-καλυπτικό, ανήκει στο α-ληθεύειν.

 Όμως η αποκάλυψη λαμβάνει χώρα στο ξέφωτο που ανοίγει η μοναδική και ανεπανάληπτη ετερότητα του κάθε ανθρώπου.

Το ξέφωτο έχει όνομα, είναι το όνομα σου.

Εκεί δεν α-ληθεύουν νοήματα και ουσίες, αλλά το ίδιο το "είναι".

Μόνο η χαρά του έρωτα, η αργόσυρτη αγαλλίαση της θέασης του έργου της τέχνης και της ομορφιάς της φύσης σημαίνουν την αλήθεια του "είναι".

 Μόνο που άμα πας να το σκεφτείς, να πεις τι είναι το "είναι", να το κάνεις κτήμα σου, νόημα και ουσία ακλόνητη, τότε το "είναι" χάνεται μέσα απ' τα χέρια σου.

Το ξέφωτο συσκοτίζεται, η σχέση παύει, η αναφορά γίνεται ιδιο-τέλεια, το πέπλο της λήθης απλώνεται πάνω απ' το "είναι".

Η άβυσσος δεν είναι τότε ό,τι βλέπουν οι επιβάτες ενός βαθυσκάφους ή ενός διαστημόπλοιου, αλλά η πικρία της -μη σχέσης, της αποκοπής από το "είναι", της απώλειας δηλαδή του προσώπου.

 Κάποτε και η ίδια η απώλεια ξεχνιέται, η λήθη γίνεται λήθη του εαυτού της.

 Η άβυσσος γίνεται τότε theme park από ιδέες και νοήματα.

Η ζωή τσάρκα από όν σε όν, από ιδέα σε ιδέα, από επίτευγμα σε επίτευγμα,

ζωή εν τάφω.


Εμμανουήλ

10 σχόλια:

  1. Ο έρωτας, το πρόσωπο, η σχέση, είναι μια πραγματικότητα της ζωής. Όχι όμως η αλήθεια της ζωής. Όλοι οι άνθρωποι γνωρίζουν κάποτε τον έρωτα, όλοι οι άνθρωποι έχουν πρόσωπο, όλοι οι άνθρωποι συνάπτουν σχέση ή σχέσεις, αφού είναι κοινωνικά όντα.

    Αλλά και όλα είναι πολιτική, όλα είναι οικονομία, όλα είναι χημεία, όλα είναι "φάγωμεν πίωμεν αύριον γαρ αποθνήσκομεν". Όλα είναι και "dum spiro spero".

    Με αυτά γίνεται φιλοσοφία, αλλά δεν γίνεται θεολογία. Η αριστοτελική αναλογία "εκ του κόσμου" και αναγωγή "εις τα του Θεού", καθιστά ευτελές το θείο και ανθρωποκεντρική την υποτιθέμενη θεολογία. Αυτό έκαναν οι φιλόσοφοι πρόγονοι.

    Η Θεολογία είναι πριν και πέραν όλων θεοκεντρική. Μόνο η θεοκεντρική θεολογία καθιστά δεκτικό τον άνθρωπο της θείας Χάριτος και μόνο οι άγιοι της Εκκλησίας την όρισαν και την διετύπωσαν.

    Η σημερινή ευρείας κατανάλωσης "θεολογία" των σχέσεων, του προσώπου και του έρωτα, είναι εντελώς διαστροφική. Είναι σύνθεση παπικής, προτεσταντικής και νεοορθόδοξης φιλοσοφίας - και καθόλου θεολογίας - για να γίνει αποδεκτός ο παπισμός και να υποταγεί το άγιον Πνεύμα στο πρόσωπο του εκάστοτε πάπα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. molto....@:_&^%*£¬..¬
    Tres bizard
    very strange
    πολύ παράξενο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κύριε Χριστοδουλίδη, η τοποθέτησή σου με βρίσκει σύμφωνη.

    Και ο Εμμανουήλ νομίζω ότι συμφωνεί μαζί σου.
    Δεν απολυτοποίησε τίποτε, ο καλός άνθρωπος.

    Κάποιες προσεγγίσεις στο θέμα του προσώπου έκανε με ποιητικό τρόπο, νομίζω...

    Απλά...τα ΓΡΑΠΤΑ κείμενα, λόγω της ΑΝΕΛΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ της ΜΟΡΦΗΣ τους, γίνονται συχνά αφορμή για ΜΥΡΙΕΣ παρεξηγήσεις...

    Αυτός υπήρξε και ο ΒΑΣΙΚΟΣ λόγος που ο μέγας, Αθηναίος φιλόσοφος, ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ, ΔΕΝ ΗΘΕΛΕ ΝΑ ΜΑΣ ΑΦΗΣΕΙ ΓΡΑΠΤΟ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟ,

    (και όχι ότι δεν ήξερε να γράφει.Ήξερε και παραήξερε, αν ήθελε...)

    σύμφωνα με τη βαθυστόχαστη ανάλυση της ΜΑRYANNE WOLF, στο βιβλίο της:
    "Ο ΠΡΟΥΣΤ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΛΑΜΑΡΙ...ή πώς ο εγκέφαλος έμαθε να διαβάζει"
    που κυκλοφόρησε απ' τις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Απ'όλα έχει ο μπαξές σου Σαλογραία μου!
    Απ' τη Θεωνίτσα και τις εξτραβαγκάντζες μεταθανάτιες εμπειρίες του πεθερού της,μέχρι τις γλυκόλαλες τρίλιες του αηδονιού σου,του Εμμανουήλ.
    Μια εικόνα μου ήρθε στο νου απο το παραπάνω κείμενο:όταν στη θ. λειτουργία οι ιερείς είναι να ασπασθούν μεταξύ τους,στο "αγαπήσωμεν αλλήλους", τότε ο καθένας προφέρει τη φράση "ο Κύριος εν τω μέσω ημών".Αυτό είναι που κατά τη γνώμη μου φωτίζει το ξέφωτο και αληθεύει το είναι.Ο Ών εν τω μέσω ημών.Αυτή είναι η κλήση και η πρόκληση στη φαιδρή καθημερινότητά μας,που είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να βγάλουμε το μάτι του αδελφού μας,γιατί το ξέφωτο είναι γεμάτο με σκιές και αντικατοπτρισμούς του είναι μας.
    Εδώ σε θέλω κάβουρα να περπατάς στα κάρβουνα!Να αντικρύζω τον κακορίζικο γείτονα που μου λερώνει το κατώφλι με λασπόνερα με την προοπτική της παρουσίας του Θεού ανάμεσά μας, τότε ίσως υπάρχει ελπίδα να διακρίνω και τα δικά μου τα λασπόνερα, τα οποία αφθόνως διαθέτω και είτε μου μυρίζουν σαν ανθόνερα ,είτε δεν έχω πάρει χαμπάρι πόσο βρωμίζουν το κατώφλι του αδελφού μου.
    Σοφός και... κουλτουριάρης ο λόγος του Εμμανουήλ,αλλά εμένα που ειμαι στούπος και στα φιλοσοφικά, με προβλημάτισε.
    Ιδιαίτερα η φράση"Η ζωή τσάρκα από όν σε όν, από ιδέα σε ιδέα, από επίτευγμα σε επίτευγμα,ζωή εν τάφω." χτύπησε φλέβα!

    Φιλιά-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. 10:30
    Αγαπημένο μου, χαίρομαι που τριγυρίζεις πάντα, κοντά στο μπαξέ της τρελοβάβως

    "και.αν θέλεις μήλον, έπαρε, θέλεις κυδώνιν, λάβε"
    που λέει και η λαϊκή παροιμία.
    ;-)

    Σ'ευχαριστώ πολύ για την υπέροχη εικόνα που μας έδωσες με τα βρωμόνερα και τα ανθόνερα και τους παπάδες τους αλληλο(Α)σπαζομένους...χάριν του ΧΡιστούλη και μόνον...
    :-)

    Μου θύμισες και το λατρεμένο μου τον ΑΓιάννη τον Μαξιμόβιτς
    (εκοιμήθη εν Κυρίω, στο Σαν Φρανσίσκο, μετά τη θεία λειτουργία, με έναν μόνο πόνο, με μια ανάσα, στα 70 του χρόνια)
    Τον Αγιο Ιωάννη, είχε αποπειραθεί να τον δηλητηριάσει με αρσενικό (δηλητήριο), ο συλλειτουργός του ιερέας.
    Είχε ρίξει το αρσενικό στο άγιο ποτήριο, ώστε κάνοντας κατάλυση ο άγιος μετά, να πεθάνει αμέσως.

    Ελάχιστη ποσότητα απο αυτή την ουσία, αρκεί για να εξοντωθεί επιτόπου ελέφαντας, λέει ο χημικός, αλλά ο άγιος Ιωάννης έζησε κάνοντας απλώς έναν έμετο, μετά την αδιαθεσία που αισθάνθηκε.

    Ο ΦΘΟΝΕΡΟΣ ιερέας, αργότερα ομολόγησε με συντριβή την κακή του πράξη και ζήτησε και συγνώμη...

    Εντάξει. Το πρόσωπο,εκάστου ανθρώπου,όσο βρίσκεται εν ζωή, ΣΥΝΕΧΩΣ, πάλλεται και μεταμορφώνεται πότε σε πρόσωπο αγγέλου, πότε σε πρόσωπο δαίμονα...

    Να δούμε η ΤΕΛΙΚΗ του μορφή,ποια θα είναι.

    Γράφει ο μέγας άγιος Συμεών ο νέος Θεολόγος- που όσο ζούσε τράβηξε και κείνος τα ΜΥΡΙΑ από το ΦΘΟΝΟ των συγκαιρινών του ρασοφόρων, ότι στην έσχατη κρίση δεν θα κοιτάξει ο Θεός, αν κάναμε διάφορες αρετές, διάφορα έργα τέλος πάντων, αλλά θα κοιτάξει,ΚΥΡΙΟΤΑΤΑ, αν μοιάζει το πρόσωπο της ψυχής μας, αν μοιάζει με το πρόσωπο του Χριστού, έτσι ΟΠΩΣ μοιάζει το ΠΡΟΣΩΠΟ του ΓΙΟΥ, με το πρόσωπο του ΠΑΤΕΡΑ.
    Και άν υπάρχει, λέει, αυτή η ομοιότητα, θα μας αναγνωρίσει ως γνήσιους ΚΛΗΡΟΝΟΜΟΥΣ, και θα μας πάρει με χαρά, στην αιώνια Βασιλεία Του, αμήν και γένοιτο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο μέγας φιλόσοφος Σωκράτης δεν έγραψε, όπως δεν έγραψε και ο Χριστός. Μια ομοιότητα ελκυστική.

    Όποιος δεν γράφει, δια λόγους σοφίας, σημαίνει ότι γνωρίζει πως "ο λόγος ου δέδεται" στα δεσμά της ανάγκης. Η έγγραφη διατύπωση είναι δεσμευτική του λόγου και ο λόγος είναι ελεύθερος : "Το πνεύμα όπου θέλει πνει".

    Ο άνθρωπος δεν είναι ελεύθερος. Τον δεσμεύει η ανάγκη της ύλης. Και η ύλη εκδικείται όταν την υποτιμάς. Φιλόϋλοι και πονηροί οι πρόγονοί μας καταδίκασαν τον Σωκράτη στον δι΄ αυτοκτονίας (αυτοχειριασμού) θάνατο. Φιλόϋλοι, πονηροί και υποκριτές, εκείνοι που σταύρωσαν το Χριστό. Ήθελαν να προβάλλονται ως τιμητές του Νόμου :
    "Ἡμεῖς νόμον ἔχομεν, καὶ κατὰ τὸν νόμον ὀφείλει ἀποθανεῖν, ὅτι ἑαυτὸν Θεοῦ υἱὸν ἐποίησεν".

    Ο Μωυσής είπε ότι όλα είναι νόμος
    Ο Χριστός ότι όλα είναι αγάπη
    Ο Φρόυντ ότι όλα είναι σεξ
    Ο Μαρξ όλα είναι οικονομία (χρήμα)
    Ο Αινστάιν ότι όλα είναι σχετικά

    Οι σημερινοι τα ανακάτεψαν και τα συνέθεσαν για να φτιάξουν τη θεολογία του ψεύδους : Όλα είναι νόμος, αγάπη, σεξ, χρήμα, πρόσωπο, σχέση, έρωτας.

    Και μας προέκυψε το :
    ΟΛΑ ΕΙΝΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. "Ο Μωυσής είπε ότι όλα είναι νόμος
    Ο Χριστός ότι όλα είναι αγάπη
    Ο Φρόυντ ότι όλα είναι σεξ
    Ο Μαρξ όλα είναι οικονομία (χρήμα)
    Ο Αινστάιν ότι όλα είναι σχετικά"
    ......................................
    ..........αχαχα! ευθύμησα πάλι!
    Την έψαχνα αυτή την ατάκα...
    Κυκλοφορούσε καιρό στο διαδίκτυο...
    Σ ευχαριστώ που μου τη βρήκες, πουλάκι μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Υ.Γ.
    Αυτό που μας προέκυψε, ότι ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ αποτελεί το ψυχολογικό θρίλερ των ψυχών σε αυτό τον αιώνα...
    Ευχαριστώ που μου το θύμισες...πάω να φάω για παρηγοριά, ένα σαλονικιώτικο κουλουράκι..
    ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. "Ο Μωυσής είπε ότι όλα είναι νόμος

    +Ο Χριστός ΜΑΣ-ότι όλα είναι ΑΓΑΠΗ!!!!
    ........
    Ο Φρόυντ ότι όλα είναι "ΣΥΝουσία????!!!

    Ο Μαρξ όλα είναι οικονομία (χρήμα)

    Ο Αινστάιν ότι όλα είναι σχετικά"!!!!!
    ......................................

    καλόοοοοοοοοοοοοοοοὀ!!!

    ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΣΧΕΤΙΚΑ ΤΕΛΙΚΑ....

    ΜΕΙΖΟΝ ΔΕ, Η ΑΓΑΠΗ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Κύριε, ο Κύριος ημών, ως θαυμαστόν το όνομα σου εν πάση τη γη!
    Ότι επήρθη η μεγαλοπρέπεια σου υπεράνω των ουρανών.
    Εκ στόματος νηπίων και θηλαζόντων κατηρτίσω αίνον, ένεκα των εχθρών σου, του καταλύσαι εχθρόν και εκδικητήν.
    Ότι όψομαι τους ουρανούς έργα των δακτύλων σου, σελήνην και αστέρας, ά συ εθεμελίωσας.
    Τί έστιν άνθρωπος, ότι μιμνήσκη αυτού; ή υιός ανθρώπου, ότι επισκέπτη αυτόν;
    Ηλάττωσας αυτόν βραχύ τι παρ΄ αγγέλους· δόξη και τιμή εστεφάνωσας αυτόν και κατέστησας αυτόν επί τα έργα των χειρών σου.
    Πάντα υπέταξας υποκάτω των ποδών αυτού, πρόβατα και βόας απάσας, έτι δε και τα κτήνη του πεδίου.
    Τα πετεινά του ουρανού και τους ιχθύας της θαλάσσης, τα διαπορευόμενα τρίβους θαλασσών. Κύριε, ο Κύριος ημών, ως θαυμαστόν το όνομα σου εν πάση τη γη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή