Πέμπτη, 25 Σεπτεμβρίου 2014

[ Οι μοναχοί βλέπουν οράματα ]




Οι μοναχοί βλέπουν πράγματα τα οποία δεν βλέπομεν ημείς.

Βλέπουν οράματα από τον υπερφυσικόν κόσμον. 
Λεπτύνουν την ψυχήν δια της μονώσεως 
και της σκέψεως και της εγκρατείας. 

Ημείς την αμβλύνομεν δια της συναναστροφής, 
της απουσίας της σκέψεως , και της απολαύσεως. 

Δι αυτό βλέπουν όσα δεν δυνάμεθα να ίδωμεν επίσης.

Όταν είναι τις μόνος εις μίαν σιωπηλήν κάμαραν
ακούει καθαρά τον κτύπον  του ωρολογίου. 
Εάν όμως εισέλθουν άλλοι  και αρχίση ομιλία και κίνησις 
παύει τις να τον ακούει. 

Αλλά ο κτύπος δεν παύει του να είναι 
προσιτός εις την ακοήν. 

Κ. Π.ΚΑΒΑΦΗΣ 
("Μικρά κείμενα", εκδόσεις Μπιλιέτο, Παιανία)

6 σχόλια:

  1. Τα περί μοναχών, δεν τα κατέχουμε εμείς οι κοσμικοί.
    Στα των κοσμικών όμως;
    Είς την σιωπηλην καμαραν, ακούει τις τον κτυπον του ρολογιού. Όταν είς την καμαραν έρθει και άλλος και αρχίσει ομιλία και κίνησις παύει να ακούει τον τύπον του ρολογιού.
    Τώρα τι ομιλία και κίνηση εννοεί ο ποιητής στην κάμαρα ή και κρεβατοκάμαρα, εγώ αντιλαμβάνομαι ότι κάποιος κάνει το "τιγρονι" , και μαζί με την ομιλία δηλαδή την μουρμούρα, πέφτει και η "κίνηση" με τη παντόφλα. Πώς να ακούσεις τον χτύπο τύπου ρολογιού, όταν έχεις ακούσει για τα καλά τον χτύπο τής παντόφλας;;
    Κάτι τέτοιο προφανώς έχει κατά νου ο ποιητής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. χαχα! πλάκα έχουν αυτές οι υποθέσεις Μαρίνο..
    Εκείνο που προσωπικά ποτέ μου δεν μπόρεσα να καταλάβω είναι το τι έχει στο νου του κάθε φορά ο ποιητής.
    Πάντως σίγουρα, για να αισθανθεί ο άνθρωπος την διακριτικότατη Φωνή του Θεού, σαφώς και πρέπει να μείνει σιωπηλός. Να μη φλυαρεί η ψυχή του με ματαιότητες, να μην αλυσοδένεται με πάθη.. Δύσκολα αθλήματα για την εποχή μας..
    ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μοναχός είναι και λέγεται εκείνος ο οποίος εξωτερικά συναναστρέφεται με όλην την ανθρωπότητα , εσωτερικά δε αποκλειστικά και μόνον με τον Θεόν ο οποίος περιέχει τον κάθε άνθρωπον.

    Η χάρις του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και η αγάπη του Θεού και Πατρός και η κοινωνία του Αγίου Πνεύματος είη μετά πάντων υμών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Aνων. των 10:58 π.μ.
    μας έδωσες τον αρχαίο πατερικό, ορισμό του Μοναχού
    σε ελεύθερη απόδοση.

    "Μοναχός εστιν ο πάσιν χωρισθείς και πάσιν συνημμένος"
    αν ενθυμούμαι καλώς εδώ και δεκαετίες που κάπου το είχα διαβάσει..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τυγχάνω "εν τω κόσμω μόναχος" και γι'αυτό γνωρίζω περί τοιούτων καταστάσεων εκ προσωπικής πείρας.

    Κάπου σε ένα Αγιοπατερικό διάβασα τούτον τον αληθινό λόγο: "Αν ο άνθρωπος δεν πει ότι σ'αυτόν τον κόσμο είμαι μόνον εγώ κι Θεός, δεν θα βρει ανάπαυση στην ψυχή του ".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ας κανουμε εναν παραλληλισμο
    Ποιος ηταν ποιο καλος ο Μωυσης η ο Πρφ.Ηλιας;
    Ο μεν πρωτος,40 χρονια στην ερημο γκρινια ................
    Ο Πρφ.Ηλιας ησυχαστης!
    Και λεγει ο αγ.Κυριλλος
    Πιο καλα οπου και να εισαι ,να ευαρεστεις τον Θεο
    Με τον τροπο που ξερεις.
    Και οι μοναχοι στο Ορος τι κανουν;
    Θα σου πουν μια κουβεντουλα και παλι στο κελακι τους για προσευχη για διακονηματα και τα λοιπα.

    Ετσι και καποιος στα μαυρα χρονια της Κατοχης εξυπηρετουσε αναγκες της μονης πηγαινοερχομενος οδικως απο τα Κατουνακια εις την Δαφνη κατα προσταγην του γεροντος του!
    Μια των ημερων ο λογισμος του ειπε ''Ταλαιπωρε,ολοι οι συνασκητες σου προσευχονται εις τους ναους των κελιων των,εις δε τα μοναστηρια με καποιαν ανεσιν διαβαζουν ,ψαλλουν,εσυ ολο εις τον δρομον εισαι με το Κυριε Ιησου χριστε,τι φρονεις,θα αρεσει η προσευχη σου εις τον Θεον;;;''
    Επιστρεψας εξηγγειλε τον λογισμον του εις τον γεροντα του και εκεινος τον διαβεβαιωσεν οτι ναι ειναι ευπροσδεκτη εαν γινεται ως πρεπει.Ο εχθρος ομως επεμενεν οποτε η υποθεσις εφθασεν εις ετερον Πνευματικον τον πατηρ Γρηγοριον.
    ''Ας υποθεσωμεν οτι πηγαινοντας εις την Δαφνην ευρισκεις το ταμειον της μονης του αγ.Παυλου ανοιχτον και το αρπαζεις,η πραξις σου αυτη θα λογισθει ως κλοπη ναι η ου;
    -Και βεβαια πνευματικε αφου θα τα κρατησω..
    -Ναι αλλα εισαι οδοιπορων....
    -Και που γραφεται πνευματικε οτι ο οδοιπορων απαλλασεται απο τας κακοπραγιας που διαγραφει καθ οδον;;;
    -τοτε εσυ που ευρες οτι ο αγαθοεργων
    Οδοιπορων δεν αγαθοεργει;;;πην

    ΑπάντησηΔιαγραφή