Κυριακή 31 Αυγούστου 2014

Κράτα το καλά στο νου... και το μέγεθος του αμαρτήματος είναι ανάλογο προς τον βαθμό του αξιώματος που έχει ο αμαρτάνων...


Πηγή:Τρελογιάννης
...............................................................................................
...............................................................................................


''Το μέγεθος του αμαρτήματος είναι ανάλογο
προς τον βαθμό του αξιώματος, 
που έχει ο αμαρτάνων. 
Και πολλές φορές σφάλματα, 
που τα παραβλέπουμε 
και τα συγχωρούμε στους απλούς ανθρώπους, 
τα θεωρούμε ασυγχώρητα για τους άρχοντες''. 

 ΟΣΙΟΣ ΙΣΊΔΩΡΟΣ ΠΗΛΟΥΣΙΩΤΗΣ

11 σχόλια:

  1. Υπάρχει δηλαδή κάτι σαν αμαρτημεσόμετρο; Δεν με ενοχλεί η ελαστικότητα που εκφράζεται ως διαφοροποίηση, με ενοχλεί η διαφοροποίηση απλών και αρχόντων που έχει κάτι ανελαστικό.
    Τι σημαίνει απλός και τι σημαίνει άρχοντας άνθρωπος; Πού να ξέρουμε τι ήθελε να πει ο όσιος Ισίδωρος Πηλουσιώτης, τότε που έζησε κι αυτός;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ελένη μου
    ο όσιος Ισίδωρος Πηλουσιώτης έζησε τον 4ο αιώνα μ. Χ. και γιορτάζει κάθε χρόνο στις 4 Φεβρουαρίου.

    Όπως διαβασα:"O Όσιος Ισίδωρος ο Πηλουσιώτης γεννήθηκε στην Αίγυπτο περί το 360 μ.Χ. από γονείς θεοφιλείς, και ήταν συγγενής των Πατριαρχών Αλεξανδρείας, Θεοφίλου (385 - 412 μ.Χ.) και Κυρίλλου Α' (412 - 444 μ.Χ.). Σε νεαρή ηλικία έλαβε μεγάλη και θαυμαστή θεολογική και φιλοσοφική γνώση. Στην αρχή εργάσθηκε ως διδάσκαλος και κατηχητής της εκκλησίας της Αλεξάνδρειας. Επιζητώντας όμως την ησυχία για να δύναται να ασχοληθεί με το έργο της ζωής του, τη μελέτη των Αγίων Γραφών, αποσύρθηκε σε κάποιο μοναστήρι στο όρος Πηλούσιο, γι' αυτό έλαβε και το όνομα Πηλουσιώτης. Αργότερα δέχεται την πρόταση να γίνει ιερέας και στη συνέχεια εκλέγεται πανηγυρικά ηγούμενος στο μοναστήρι του.

    Λόγω της τεράστιας θεολογικής του κατάρτισης, απέκτησε μεγάλο κύρος και φήμη, ώστε να θεωρείται μοναδικός στις ερμηνείες περίπλοκων γραφικών χωρίων. Κατά την Γ΄ Οικουμενική Σύνοδο που συνήλθε στην Έφεσο το έτος 431 μ.Χ. επί αυτοκράτορος Θεοδοσίου Β΄ του Μικρού (408 - 450 μ.Χ.), ο Άγιος αναφαίνεται με μεγάλη υπόληψη και σπουδαίο κύρος στην Εκκλησία. Έλεγχε με παρρησία τους αμαρτάνοντες, φώτιζε τους πάντες με τον θείο του λόγο, νουθετούσε τους άρχοντες, υπεστήριζε τους κλονιζόμενους και ήταν η «μούσα της ημετέρας αυλής», όπως αποκαλούσε αυτόν ο ιερός Φώτιος (Επιστολή 2, 44). Συνέγραψε αρκετές πραγματείες, ως και πλήθος επιστολών, από τις οποίες σώζονται 2.012, με τις οποίες νουθετούσε, συμβούλευε και συγχρόνως εξηγούσε τις θείες και σωτήριες Γραφές. Εκοιμήθη ειρηνικά το 440 μ.Χ."
    ...........................................................

    Υποθέτω, με το παρόν απόσπασμα, ο όσιος εννοεί τη μεγαλύτερη ΕΥΘΥΝΗ που προκύπτει από μεγαλύτερα επίπεδα γνώσης και ΕΠΙΓΝΩΣΗΣ.

    Ο Εωσφόρος π. χ. ενώ υπήρξε μέγας άγγελος φωτεινότατος, κατακρημνίστηκε στα ερέβη, με την αποδοχή ΕΝΟΣ λογισμού κενοδοξίας και φιλοδοξίας. Συνέβη αυτό λόγω της λεπτοτάτης φύσεώς του, που με την αποδοχή της αμαρτίας αλλοιώθηκε πάραυτα, με την κακίστην αλλοίωσιν.

    Εμείς, που είμαστε πιο πολύ όρθια... κρέατα και που δεν πλησίασαμε ούτε από μακριά ακόμη, την προ-πτωτική λεπτότητα αρετή του εκπεσόντος αγγέλου, αργούμε να μετα-τραπούμε στα χείριστα, ΜΟΝΟ με την ΣΥΓΚΑΤΑΘΕΣΗ σ' ένα κακό λογισμό.

    Μας χρειάζεται περισσότερος χρόνος προς τούτο, ίσως και περισσότερα κακά έργα που θα θεμελιώσουν την κακίστη μετάλλαξη της ψυχής μας.

    Σαφώς και δεν έχουν την ΙΔΙΑ ευθύνη για έναν οργίλο λογο που θα ξεστομίσει ένας έφηβος, και ένας ώριμος επίσκοπος.

    Υποτίθεται ο επίσκοπος θα έπρεπε τον οργίλο λόγο-πράξη, κατά της ψυχής του αδελφού να μη τον ξεστομίσει-εφαρμόσει.

    Να το σκεφτεί διπλά και τρίδιπλα ΠΡΙΝ το πράξει, επειδή οι ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ από την ενέργειά του αυτή, ΠΑΝΔΥΣΚΟΛΑ θα μπορούν να διορθωθούν, ενώ ο έφηβος, λόγω ελλιπούς εγκεφαλικής ωριμότητας, μπορεί να συχωρεθεί από το περιβάλλον, πιο εύκολα...

    Υποθέτω....


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ευχαριστώ σε για την πολύ κατατοπιστική βιογραφία του Οσίου. Ίσως μέσα μου τα όρια που προκύπτουν από σχήματα και υπονοούν κάποιες αυθεντίες να μην έχουν θέση πλέον. Ο λόγος δηλαδή να μην αντλεί το κύρος του από αυτόν που τον φέρει, αλλά από τον ίδιο τον λόγο.
    Έτσι είμαι έτοιμη να ακούσω αλήθειες από έναν έφηβο και ασύλληπτες βλακείες από έναν επίσκοπο. Σοφίες από ένα ρακοσυλλέκτη και παρλαπίπες από έναν καθηγητή του Πανεπιστημίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Eλένη μου
    αναμφίβολα, μπορεί ένας έφηβος να μας μιλήσει σοφά
    και να μας πει βλακείες ο επίσκοπος.

    Αναφέρθηκα όμως στα
    ΣΦΑΛΜΑΤΑ λόγων-έργων είτε των πολύ νέων, είτε των πολύ ώριμων σε ηλικία ή αξίωμα, και ερμηνεύοντας τα λόγια του οσίου, θα επιμένω ότι ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ στην ηλικία ή στο ΑΞΙΩΜΑ, για όσα ΚΑΚΑ λέγει ή πράττει, έχει τη ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΕΥΘΥΝΗ...αναμφίβολα...

    Όσο πιο νέος κάποιος τόσο περισσότερα ΕΛΑΦΡΥΝΤΙΚΑ για κάτι ΚΑΚΟ...όσο μεγαλύτερος και δήθεν ταγός (πολιτικός, θρησκευτικός) τόσο η ΕΥΘΥΝΗ, άρα και οι ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ από τη συμπεριφορά, μεγαλύτερες.

    Αυτή την έννοια της ΕΥΘΥΝΗΣ δεν ξέρω πόσο την τιμάμε οι νεοέλληνες. Θυμάμαι τον καθηγητή μας στη Φιλοσοφική της Αθήνας, που μας μιλούσε για την αρχαία "Εύθυναν" και πόσο τόνιζε την αξία της...

    -Μανδάμ Σαλογραία, πάνε αυτά! περάσανε!
    -Το ξέρω, βρε, το κατάλαβα! Απλά, λίγος λόγος να γίνεται!
    ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ας πούμε ότι το ΚΥΡΟΣ του ΛΟΓΟΥ δεν συμβαδίζει απαραίτητα με αυτόν που τον εκφέρει.
    Ο Λόγος για να είναι Λόγος πρέπει να αντλεί το κύρος του από την μία ΑΛΗΘΕΙΑ. Ποιός είναι πιο κοντά στην Αλήθεια; Αυτό είναι ένα άλλο θέμα.
    Όσο αφορά την ευθύνη του λόγου.... ο καθένας μπορεί να λέει την βλακεία του και όποιον πάρει ο Χάρος. Ζούμε στον καιρό όχι της βασιλείας του υποκειμενισμού, αλλά στην μετατροπή του σε ένα αθάνατο και σεντόρειο έτσιγουσταρωκαισεοποιοναρέσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. παπα-Κώστααααα!
    Πού είσαι;
    Διαβάζεις τι γράφει η Ελένη;
    ;-)
    (Χάσαμε και τη μικρή Ευδοκία...ελπίζω να είναι καλά..)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αυτό δεν είναι διάλογος,δίσκος των Pink Floyd είναι!Ο άγιος Ισίδωρος έζησε σε μια εποχή που οι άρχοντες όριζαν τις ζωές πολλών ανθρώπων με τις αποφάσεις τους.Έτσι εξηγούνται οι λόγοι του.Όπως ο Πατροκοσμάς είχε πει ότι από τα σχολεία θα έρθει κακό(κάπως έτσι)συμφωνώντας με την ανατολίτικη άποψη ότι ο μορφωμένος κακός κάνει μεγαλύτερη ζημιά από τον αμόρφωτο κακό.Οποιοσδήποτε επηρεάζει τις ζωές και άλλων έχει μεγαλύτερη ευθύνη.
    παπα-Κώστας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Τώρα Ευανθία, όταν λέει ο παπα-Κώστας ότι αυτός δεν είναι διάλογος είναι δίσκος των Pink Floyd, μας βρίζει ή όχι;
    ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. A χα χα, Ελένη, από το στόμα μου την πήρες την απορία!
    Βέβαια αν θυμηθώ που δήλωσε μια φορά ότι του αρέσουν τα ροκάδικα, μάλλον για καλό θα το είπε, μην τρελαινόμαστε!
    ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Κάπως έτσι γίνεται και μετά από αιώνες τα θεολογικά κείμενα χρήζουν "ερμηνείας"... Πού να ξέρουν αυτοί που θα μας διαβάζουν (γιατί αποκλείεται να μην μας διαβάζουν) μετά από 800 χρόνια, ποιοί ήταν οι Pink Floyd...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Και βέβαια για καλό το είπα!Οι Floyd ήταν συγκρότημα εξαιρετικού επιπέδου και κάθε δίσκος τους ήθελε πολλά ακούσματα για να τον καταλάβεις.
    Τα μεταλλάδικα μου αρέσουν,τα ροκάδικα είναι για τα γερόντια!!
    παπα-Κώστας

    ΑπάντησηΔιαγραφή