Κυριακή 27 Ιουλίου 2014

Ο Διαχρονικὸς Διδάσκαλος τῆς ᾿Ορθοδόξου Πίστεώς μας ῞Αγιος Νικόδημος ὁ ῾Αγιορείτης

᾿


(Επ τ ᾿Επετείῳ τν 200 τν π τς μακαρας Κοιμσες Του) 

Ο Διαχρονικς Διδσκαλος
τς ᾿Ορθοδξου Πστες μας
Αγιος Νικδημος Αγιορετης
᾿Επισκπου Γαρδικου Κλμεντος
ΠΡΙΝ π 200 κριβς χρνια, τ ξημρωμα τς 14ης ᾿Ιουλου το
1809, κοιμθη ν Κυρίῳ στ Αγιον Ορος νας ντως Πολυεδρικς
᾿Αδμας τς Χριτος, μγας κα σγαστος Διδσκαλος τς ᾿Ορθοδοξας
κα το Γνους μας Αγιος Νικδημος Αγιορετης, σ λικα μλις 60
τν.
Πρκειται γι ναν χαρισματικ Διδσκαλο, ποος εεργτησε κα ξακολουθε ν
εεργετ Μοναχος κα Λαϊκος, μς καθιστ δ προσιτ τ πσταγμα τςΑγιοπατερικς σοφας ργ κα λγ.
Κθε Διδσκαλος πρτα διδσκεται.
Ετσι κα Αγις μας, γνωστς ς Νι-κλαος Καλλιβορτζης πο γεννθηκε στνΝξο τ 1749, διδχθηκε τ γρμματα σὲ Σχολ στ νησ του κα ργτερα στν
Εαγγελικ Σχολ τς Σμρνης. Η κπληκτικ ξνοια, φιλομθεια, πιμλεια κα ἡ πραντη μνμη του, κατστησαν σ σντο-μο χρονικ διστημα κτμα του ναφαρετο τν κλασσικ παιδεα τς ποχςτου.
Κα ν σ λικα 26 τν εναι Γραμματες το ᾿Επισκπου στ νησ
του, μ διαγραφμενο να λαμπρ κκλησιαστικ μλλον, ττε κριβς εναι
πο ρχζει ν διδσκεται τν ντως κατ Χριστν Φιλοσοφα. Γνωρζεται
μ τος καταφυγντας στ νησ του Αγιορετες Πατρες Γρηγριο, Νφωνα
κα ᾿Αρσνιο κα ρχεται μσ ατν σ μεση παφ μ τν ερ ργασα
τς νψεως κα τς διαλεπτου προσευχς. Η Θεοδιψητικ καρδι του
ναφλγεται π τν γπη το Θεο κα καταφεγει στν Υδρα, στος ξορστους «Κολλυβδες» ξ Αγου Ορους Αγιο Μακριο πρην Κορνθου
κα Γροντα Σλβεστρο, προκειμνου ν πη Υδωρ Ζν. ᾿

Απ ατος μυεται
στ νημα τς γνησας ᾿Εκκλησιαστικς Παραδσεως καὶ τς ληθινς
συχαστικς κα εχαριστιακς ζως.

Ο μελλοντικς Διδσκαλος πλον δν συγκρατεται. 

Καταφεγει τ 1775
στν ερν Αθωνα, στ Περιβλι τς Παναγας, γι ν συνδυση -στ
Κοινβιο το Διονυσου ρχικ- τν καλλιργεια δι τς σκσεως το σω
νθρπου, μ τν Αγιοπνευματικ κοινωνικτητα δι τς λατρευτικς
κκλησιαστικς τξεως.
Κα μλις μετ λγα τη, διδασκμενος εστι Μοναχς πλον
Νικδημος, ρχζει ν διδσκη μσ τς συγγραφς. 

Κατπιν προτροπς
το Αγου Μακαρου Κορνθου, πιμελεται τ περφημα κλασσικ ργα
τς ᾿Ορθοδξου πνευματικτητος: τν Φιλοκαλα, τν Εεργετιν κα τ
Περ Συνεχος Μεταλψεως τν ᾿Αχρντων το Χριστο Μυστηρων.

Κα ν θεος Διδσκαλος διαπρπει νετατος στν συγγραφ,
ταυτοχρνως ποκαεται ν γνη Διδακτς Θεο

Κα γνωρζει, π σα
χει ναγνσει κα π σα χει διδαχθ, τι τοτο δν πιτυγχνεται εμ
δι ληθος πακος κα νοερς προσευχς. 

Ατ τ γεθη, λλ πιποθε
τν ντλεια. 

Γι᾿ ατ, ταν μαθανη τι ρσος Στρετς Οσιος Πασιος
Βελιτσκφσκυ διαλμπει στν Μολδαβα ς πλανς Γρων χιλων
Μοναχν κα Διδσκαλος τλειος τς Νοερς Προσευχς, σπεδει μ
συγκρτητο ζλο ες συνντησν του, γι ν καταριθμηθ στν κλεκτ
Συνοδα του κα ν πολαση τς βιωματικς φιλοκαλικς σοφας του.


Ομως, μποδζεται στ ταξδι του κα πιστρφει γι σκησι, μελτη κα
συγγραφ στ Αγινυμον Ορος. Μσ το τεραστου συγγραφικο του
ργου, τ ποο περιλαμβνει κατοντδα γνωστν τουλχιστον πονημτων,
ρμηνεει, θεολογε, γιολογε, μνογραφε, κωδικοποιε, στηλιτεει τν
κακοδοξα κα μλιστα τν Λατινικ, καθοδηγε, νουθετε, διδσκει...

Γνεται δ πλος λξεως γι Κληρικος κα λαϊκος. ᾿Αλλ, ατς
μακριος δημονε, διτι μποδζεται στν συγγραφ κα τν νοερ
προσευχ

Διδσκει περ ατς τς ελογημνης κα θεοποιο ργασας ατ
πο διος φαρμζει:
«Οταν λοιπν, δελφ μου Χριστιαν, τραβξς τν νονσου π λα το κσμου τ πργματα: δονς, λγω, κα δξαςκα ργρια, κα μβσς ατν μσα ες τν καρδαν σου, κα
κε ερσκων τν ν τ καρδίᾳ νδιθετον καλομενον λγον,
μ ατν λγς τν μονολγιστον τατην Προσευχν μετ θερμς
πστεως κα λπδος κα γπης: γουν τ, Κριε ᾿Ιησο Χριστ
Υἱὲ το Θεο λησν με, βαστν κα λγον τν ναπνον σου·
ττε ποκτς τν φυλακν το νος. Διτι θρμη κενη, τις
γεννται π τν συχνν μελτην το Αγου νματος το
᾿Ιησο, ατ μαστζει κα κατακπτει τος δαμονας, ς μχαιρα
δστομος, κα δν φνει ατος ν προσβλουν ες τν νον
σου τος τπους ατν λογισμος. Οθεν επεν ᾿Ιωννης τς
Κλμακος, “᾿Ιησο νματι μστιζε πολεμους”» (Εορτοδρμιον,
σελ. 19, Βενετα 1836, νατπ. Χ. Σπανς).

Στν Αγιο Νικδημο γπη πρς τν Θεν λειτουργε πντοτε σ
ρμονικ δισπαστο συνδυασμ μ τν γπη γι τν φλεια τν
δελφν Χριστιανν, χι μνον τν συγχρνων του, λλ κα τν πιγενο-
μνων δι μσου τν πολυτμων συγγραφν του.
Η ᾿Αγπη μως δοκιμζεται. Ο Κρις μας, κατ τν διδασκαλα τν
Αγων, π τν δια τν διταξι τν Μακαρισμν Του, δεικνει καθαρ
τι ταν κατορθσουμε τ τλειον τς ᾿Αρετς (βλ. πτ πρτους, Ματθ. ε´ 3-9),
ττε κολουθον πωσδποτε κα ο ξωτερικο δριμες διωγμο, νειδισμο
κα πειρασμο ς δοκιμασα (βλ. τελευταους δο, Ματθ. ε´ 10-11).

᾿Εφ᾿ σον Αγιος ταν νας γνσιος Ησυχαστς, ποος ζοσε κα
νπνεε Χριστν, δν ταν δυνατν ν μ ποθ ν ννεται συνεχς μ τν
Κριο στν Θ. Εχαριστα, ν μ προσπαθ συνακλουθα -πσ δυνμει-
ν ποδεικνη τ πρπον στ πλρωμα τς ᾿Εκκλησας ν γνει, κα ν μ
μεριμν ν πανπτη τν γπη τν Χριστιανν γι τ θεα Μυστρια.


Διδσκει σοφ, τι «κατοι ξομολγησις κα κανοποησις
(σημ.μ.: καννας, προσπθεια διορθσεως-ποκαταστσεως)
δνανται ν συγχωρσουν τς μαρτας, μως εναι ναγκαα
κα θ. Μετληψις ες τν φεσιν τν μαρτιν· διτι καθς
μις πληγς δυσδους πρτον εγνει τις τος σκληκας, πειτα
κπτει τ σεσηπτα μρη κα στερον πιθτει τν λοιφν δι
ν τν ατρεσ, διτι ν τν φσ ρχεται πλιν ες τν
πρτην κατστασιν, τ ατ γνεται κα ες τν μαρταν· κα
μν ξομολγησις ξγει τος σκληκας, δ κανοποησις
κπτει τ σεσηπτα, κα στερον θεα Μετληψις γνεται ς
λοιφ κα τν ατρεει. Διτι, ν δν ληφθ θεα Μετληψις,ρχεται πλιν ταλαπωρος νθρωπος ες τν πρτην κατστασιν, κα γνονται τ σχατα το νθρπου κενου χειρτερα
π τ πρτα (Ματθ. ιβ´ 45)» (Περ τς Συνεχος Μεταλψεως...σελ. 72, κδ. Σ. Σχοιν, Βλος 1971).

᾿Επσης, «π τν τρπεζαν τν σωματικν φαγητν, ν
μς στερσ τις μαν μνην μραν, λυπομεθα, δημονομεν,
κα μς φανεται μγα κακν· π δ τν πνευματικν κα
οραναν τρπεζαν τν θεων Μυστηρων ν στερηθμεν κα
μα κα δο, κα μνας λοκλρους, δν τ νομζομεν κακν·
μεγλη διακρισα, ν κμνουσιν ο νν Χριστιανο μεταξ σωμα-
τικν κα πνευματικν· διτι κενα μν μ λην τν γπην
τ ναγκαλζονται, τατα δ οδλως πιθυμοσι» τθι, σελ.
76).
Ομως, γνοια, μθεια, κακ συνθεια, λλ κα μπθεια
πολλν ντιτιθεμνων ναντι τν νωτρω θεοσφων ρημτων το Αγου,
το προεξνησαν πλθος διξεων, συκοφαντιν κα διωγμν. ᾿

Αλλ ερς
Νικδημος συγχωρν, νεχμενος κα προσευχμενος, δν κμφθη, παρ
μνον πελογετο δι᾿ ξχου Ομολογας Πστεως κα ᾿Αληθεας, στε ν
νακψη τν φιλοκατγορο γνμη.

Ο Αγιος Νικδημος κοιμθη ν Κυρίῳ, φο δοκιμσθη π πλον
κα π ψευδαδλφων, ς κα π σθενειν, χων τν ᾿Ηγαπημνον
Νυμφον Χριστν στ χελη, στν πνο, στν νο, στν καρδι κα στν
λη γιασμνη κα Χριστοποιημνη παρξ του. 

Κα συνεχζει ν μς διδσκη
κα ν μς φρονιματζη, γι ν μς καταστση μετχους ορανου Δξης
κα Βασιλεας. Ας τν μελετομε, ς τν κοουμε κα ς το πακοουμε.
᾿Αμν!
Φυλ__᾿Αττικς
Δευτρα, 14/27.7.2009

Μνμη το Οσου Νικοδμου το Αγιορετου
Πηγή:
http://www.hsir.org/pdfs/2009/07/27/2009.07.27aAgNikodemos-09/2009.07.27aAgNikodemos-09.pdf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου