Σάββατο, 2 Φεβρουαρίου 2013

...και γιατί είναι επικίνδυνοι οι ηλίθιοι άνθρωποι; Carlo M. Cipolla


"Στην ουσία, οι ηλίθιοι άνθρωποι είναι επικίνδυνοι και επιβλαβείς 
επειδή οι λογικοί άνθρωποι δυσκολεύονται να συλλάβουν και να κατανοήσουν 
την παράλογη συμπεριφορά.

Ένα ευφυές άτομο, πιθανά να κατανοήσει τη λογική ενός κακοποιού.

Οι πράξεις των κακοποιών ακολουθούν ένα σχέδιο με κάποια συλλογιστική
επίβουλη συλλογιστική μεν αλλά παρόλ'αυτά συλλογιστική.

Ο κακοποιός  επιθυμεί ενεργητικό στο λογαριασμό του....η συμπεριφορά του 
είναι κατακριτέα αλλά διέπεται από μία λογική και ένας λογικός άνθρωπος 
μπορεί να την προβλέψει.

Μπορείς να μαντέψεις πώς θα ενεργήσει ένας κακοποιός, τους κακόβουλους χειρισμούς του
και τις υστερόβουλες φιλοδοξίες του και συχνά είναι εφικτό να θωρακίσεις τις άμυνές σου.

Με ένα ηλίθιο άτομο αυτό είναι παντελώς αδύνατο όπως εξηγείται  από τον Τρίτο Βασικό Νόμο.

Ένα ηλίθιο πλάσμα  σε κατατρέχει  χωρίς λόγο, χωρίς να προσβλέπει σε κάποιο πλεονέκτημα
χωρίς σχέδιο ή μεθόδευση και στις πλέον ακατάλληλες στιγμές και μέρη.

Όταν αντιμετωπίζεις ένα ηλίθιο άτομο, βρίσκεσαι ολοκληρωτικά στο έλεος του.

Επειδή οι ενέργειες του ηλίθιου ατόμου δε διέπονται από τους νόμους της λογικής, 
συνεπάγεται ότι:

α) η επίθεση(του ηλίθιου) κατά κανόνα σε βρίσκει απροετοίμαστο.

β)ακόμη και αν κάποιος αντιληφθεί ότι δέχεται επίθεση, αδυνατεί να οργανώσει 
λογικά αντίμετρα, γιατί η ίδια η επίθεση στερείται λογικής δομής.

Το γεγονός πως οι δραστηριότητες και οι ενέργειες του ηλίθιου πλάσματος 
είναι απόλυτα αλλοπρόσαλλες και παράλογες, δεν καθιστά μόνο την άμυνα προβληματική
αλλά και την όποια αντεπίθεση (την καθιστά) πάρα πολύ δύσκολη-σαν να προσπαθείς να στοχεύσεις 
ένα αντικείμενο που μπορεί να κινηθεί με τις πιο απίθανες και απροσδόκητες κινήσεις.

Αυτό είναι που και ο Ντίκενς και ο Σίλερ είχαν κατά νου, όταν ο πρώτος παρέθετε πως "με ηλιθιότητα και καλή πέψη ο άνθρωπος μπορεί να υπομείνει αρκετά"
 και ο τελευταίος έγραφε πως
 "ενάντια στην ανθρώπινη ηλιθιότητα  ακόμη και οι Θεοί αγωνίζονται μάταια"

(Απ' το πολυδιαβασμένο και ευφυές  βιβλιαράκι
" Οι βασικοί νόμοι της ανθρώπινης ηλιθιότητας " του πανεπιστημιακού καθηγητή, C.M. Cipolla
και από τις εκδόσεις "Κέδρος")
.............................................................................







8 σχόλια:

  1. Σαλογραια κτυπησες φλεβα . Το ειχε πει και ο Σολζενιτσυν με το παραδειγμα του Ιαγου . Ηταν φθονερος και εβλαψε τον Οθελο , Δεισδαιμονα και στοπ . Αντιθετα δωσε ιδεολογια σε ηλιθιους πεισε τους για το δικιο τους και θα εχεις απο αυτους τους αδολους οτι ποικιλια θες . Απο SS , μεχρι ερυθροφρουρους του Μαο μεχρι μουζαχεντιν μεχρι εβραιους εποικους της Δ.Οχθης οτι γουσταρεις . Κανεις μαφιοζος ποτε δεν εκανε μαζικο εγκλημα . Στους ασολους πεπεισμενους για το απολυτο δικαιο τους ισχυει το ρητο . Ο εξυπνος λεει το κακο και ο χαζος το κανει . Τα προσεχη επεισοδια στην χωρα μας με τα αδολα βλεμματα νεαρων αρβυλοφορων χρυσαυγιτων και αλλων συνομηλικων τους με αναρχοεπαναστατικες βεβαιοτητες . Και ολοι τυφλοι . Μωραινει Κυριος ον βουλεται απωλεσει . Α.Μ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Φίλε Α. Μ. που δεν ξέρω και ποιος ή ποια είσαι, ευχαριστώ για την επίσκεψη.

    Τα πολιτικά θέματα της διαχείρισης/ άσκησης και νομής εξουσίας, είναι τεράστια, πολυεπίπεδα, δαιμονοκατευθυνόμενα, και εγώ εντελώς άσχετη και γεμάτη άγνοια προκειμένου να τα προσεγγίσω έστω και από μακριά...

    Ας μας λυπηθεί η Κυρά Παναγία.

    Ο Κύριος μας κατέστησε πολύ προσεκτικούς και τόνισε να μην αποκαλούμε ηλίθιους τους άλλους ανθρώπους, ίσως ούτε γι αστεία.

    Καταχρηστικά χρησιμοποίησα τους ορισμούς του βιβλιαρακίου, προσπαθώντας να εξηγήσω παράλογες συμπεριφορές υποτιθεμένων λογικών ανθρώπων.

    Ο άγιος Ιωάννης Μαξιμόβιτς, γνώριζε ότι πέρα από τον προσωπικό φθόνο που κυριαρχεί στις σχέσεις των ανθρώπων(και άργησα ΑΝΕΠΙΤΡΕΠΤΑ πολύ, να τον συνειδητοποιήσω αυτό το φθόνο) βρίσκεται αυτοπροσώπως ο ίδιος ο ανθρωποκτόνος διάβολος.

    Γι αυτό και υπέμεινε μέχρι και απόπειρα δολοφονίας εις βάρος του, αμέσως μετά τη θεία λειτουργία με το αρσενικό (δηλητήριο) που έβαλε μέσα στο άγιο δισκοπότηρο, ο συνιεργός του ιερέας.
    Ιερέας να προσπαθεί ΕΝ ΨΥΧΡΩ ΝΑ ΔΟΛΟΦΟΝΗΣΕΙ ΙΕΡΕΑ ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ. Το τράβηξε και τούτο ο άνθρωπος του Κυρίου. Και μπόρεσε και το συχώρεσε...

    Αν ο άγιος Ιωάννης Μαξιμόβιτς εισέπραξε τόσο Φθόνο, και τόση κακία, τι έχουμε να περιμένουμε εμείς που ουδεμία σχέση με την αγιότητα έχουμε;

    ΟΛΑ, ΠΛΕΟΝ, από ΌΠΟΙΑ κατεύθυνση, από μένα είναι αναμενόμενα...

    Ποιος θα σωθεί;

    Ο Υπομείνας εν Κυρίω μέχρι το τέλος του επίγειου βίου του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. * διόρθωση σε φράση του παραπάνω σχόλιου:
    συνιερουργός του ιερέας ήθελα να γράψω.

    Λόγω ταχύτητας "έφαγα" μια συλλαβή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το μόνο που θέλω να ξεκαθαρίσω πάνω στο θέμα των ηλίθιων είναι οτι ο ηλιθιος Ανθρωπος βρισκεται στο πεδιο των ασχημων επιθυμιων με αποτελεσμα οταν βλάπτει σε αυναισθηματικο επίπεδο εναν συνανθρωπο του αντι να λυπάται και να μετανοεί για τα λαθη του θα νιωθει χαρα.Οι ασχημες επιθυμίες είναι υπουλες γιατι μπορει να καταστρεψουν την προσωπικοτητα ενος Ανθρωπου χωρις ενας Ανθρωπος να έχει αισθηση του Αγαθου.Κυριως ωστοσο τα κομλεξ που νιωθουν ορισμενοι Ανθρωποι είναι αρκετα ωστε να τους ωθήσουν να κανουν πραξεις που δεν τις θέλουν και οι ίδιοι.Για αυτο το λόγο η Εκκλησία κανει λογο για αγνότητα σκεψης και αγαθότητα συναισθημάτων.Οταν ο Ανθρωπος εχει Αγαθότητα Σκεψης και συναισθηματων τοτε βλεπει τις νοητικες παγιδες με περισσότερη κατανοηση και αποφεύγει ετσι το σκοτάδι της στρεβλωτικης λογικης.Οταν η λογικη είναι καθαρη και σκεφτεται μονο το Αγαθό που είναι το Αγιο Πνεύμα τοτε θα ειμαστε σε θεση να διακρίνουμε το δαιμονικο φως που εγκλωβίζει το πνεύμα του Ανθρωπου και τον κάνει δεσμιο των στρεβλωτικων αντιλήψεων και επιθυμιων του.Η λογικη χρειάζεται πολυ προσοχη για να μπορουμε να καταλαβαίνομυε ευκολα το σωστό και το λάθος.Οταν καταλαβαίνουμε το Αγαθο και είμαστε σε συνεχη κοινωνία με το Αγιο Πνεύμα τοτε ο Ανθρωπος καταλαβαίνει οτι τοσο καιρό εχει πλανηθεί χωρις λογο και ότι αναγνωρίζει τον εγωισμό του.Περα απο την Αλαζονεία της λογικης που αποδεικνύεται επικίνδυνη για την ηθικη εξελιξη και πνευματικη άνοδο του Ανθρωπου οι επιθυμιες αποτελουν και εναν επιπλεον επικινδυνο παράγοντα οπου αποστρεφοντας το πνεύμα του Ανθρωπου απο το Αγιο Πνευμα τον οδηγει στον Θανατο.Ο πνευματικος θάνατος εξάλλου ειναι ο χειρότερος θάνατος για εναν Ανθρωπο και ειδiκα οταν ο Ανθρωπος κυριεύεται απο εσφαλμένες επιθυμίες.

    Οι ηλιθιοι Ανθρωποι επιπλέον δεν διακατέχονται απο σεβασμο.Με την ασχημη συμπεριφορα προκαλουν αναστατωση στην ζωη των Ανθρωπων.Δεν είναι δυσκολη η αναλυση της συμπεριφορας ενος τετοιου επιπώλαιου Ανθρωπου.Ετσι και αλλιως ανεξαρτήτως αν οι επιθυμιες προτρέπουν τον Ανθρωπο στο va εφαρμοζει πρακτιkες επιλογες που είναι αντιθετες στην ηθικη συνείδηση του υπάρχει και το θέμα της Θεlησης.Μεσα απο τα λάθη και απο τις συνέπειες των ασχημων επιλογων μπορει ο Ανθρωπος ανετα να καταλαβει ποιο είναι το συμφέρον του και για τον ίδιο αλλα και για όλους.Δεν αρκει φυσικα να καταλαβαίνει τα λάθη του και να μην τα επαναλαμβάνει στο μέλλον.Το θέμα είναι ότι περα απο την ικανοποιοηση του εαυτου του κάνοντας πλεον σωστες επιλογες θα πρεπει να κοιτάζει και την ευημερια ολου του κοινωνικου συνολου.Εξαλλουν για αυτο το λογο υπαρχουν οι κοινωνίες,ωστε να συνυπαρχουν οι Ανθρωποι με Ειρηνικες σχεσεις και οχι να χωρίζονται σε εχθρικες ομάδες.Αντιθετως ενα δείγμα της ηλιθιοτητας του Ανθρωπου είναι οτι οι πολιτες μιας κοινωνίας χωρίζονται σε εχθρικες ομάδες.Το αποτέλεσμα φυσικα των εχθρικων ομάδων είναι οι εντονες συγκρούσεις και ξυλοδαρμοι και οι καταστροφες δημοσιων αλλα και ιδιωτικων περιουσιων απο τους καβγαδες.Ετσι λοιπον σε συνδυασμο με την πληρη καταργηση της λογικης και με την εξαρση ασχημων επιθυμιων εχουμε μια παρακμιακή κοινωνια με Ανθρωπους που δεν είναι φιλειρηνικοι και προτιμουν να λυνουν τις οποιες διαφορες τους με την βία.Απο την μια λοιπον διαπιστώνουμε οτι η ελλειψη της λογικης κανει τον Ανθρωπο χειρότερο και απο τα άλλογα ζωα και απο την αλλη η στρεβλωση της λογικης σε επικίνδυνη καταχραση της εχει επικίνδυνα αποτελεσματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Το θέμα είναι ότι το Αγιο Πνεύμα μιλαει μεσα απο τον Θείο Λόγο του για κοινωνία Αγάπης.Στην Αγια Γραφη θα πρέπει να εχουμε ταπείνωση και να μην εχουμε την συμπεριφορα των φαρισαιων οι οποίοι τυπικα ακολουθουσαν τον νόμο του Θεου αλλα εξαιτιας των επιθυμιων και της προσωπικης τους αντιπάθειας σε κάποιους Ανθρωπους δεν εδειχναν γενικα αγάπη στον συνάνθρωπο.Το Αγιο Πνεύμα με την Ακτιστη Θεία Χάρη Του καλει τον Ανθρωπο να ερθει σε κοινωνία με Εκείνον ωστε να βιωσει και σε θεϊκη κατασταση την Αγάπη Του.Το Αγιο Πνεύμα είναι Αγάπη και αγαπη δίνει σε όλα τα πλάσματα.Ωστοσο ο Ανθρωπος βάζοντας τις επιθυμιες του ως τοίχο απέναντι στην Θεϊκή Αληθεια οδηγει μονος του τον εαυτο του στο ψέμα και παρασύρει και τους υπολοιπους Ανθρώπους στην πλάνη και στο σκοτάδι.

    Αν βάλουμε το Αγιο Πνεύμα στην Ζωη μας και τον αφησουμε να ηρεμησει την ψυχη μας με την Ακτιστη Αγάπη του τοτε θα καταλαβουμε και την πραγματικη αξία της Ζωής χωρίς να θέλουμε την βλάβη του άλλου Ανθρώπου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Το Αγιο Πνεύμα θελει ολη την Ανθρωπότητα σε κοινωνία με Εκείνον.Προσπαθεί με διάφορους τρόπους να φερει τπν Ανθρωπο κοντά Του και να μην τον αφηνει να είναι θύμα των επιθυμιων του και της κακίας των αλλων Ανθρωπων.Η ηλιθιοτητα των Ανθρωπων επηρεάζει ολοκληρες τις κοινωνιες και αυτο φαίνεται απο την απομάκρυνση του Ανθρώπου απο το Αγιο Πνεύμα.Οσο περισσότερο ο Ανθρωπος απομακεύνεται απο το Αγιο Πνεύμα τοσο περισσότερο θεωρει το σκοταδι ως φως με αποτέλεσμα να πεφτει στον πνευματικό θάνατο χωρίς τέλος.Τα αποτελέσματα της παρακμιακής κοινωνίας αυτα ακριβως δείχνουν.Ο Ανθρωπος χωρίς τις Χριστιανικες Αρετες δεν μπορει να οδηγήσει την Κοινωνία στην Ειρήνη και στην Δικαιοσυνη.Αντιθέτως η ηλιθιοτητα και η Αδικία των Ανθρωπων θα βλάπτει και θα χειροτερεύει τις κοινωνίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Περα απο την ηλιθιότητα παντου στην κοινωνια μας κυριαρχει η βία.Οταν θες να εκφράσεις αλλα και να επιβάλλεις μια Αποψη σου λενε ορισμενοι οτι θέλει τσαμπουκα και βία.Μονο που η βία αλλα και η ηλιθιοτητα δεν λυνει τα προβληματα αλλα δεν μπορει να γίνει και απο την πλειοψηφία των Ανθρώπων αποδεκτή μια άποψη.Ωστοσο η κοινωνία επαινεί ακριβως την βία.Βλεπουμε στις Ανθρώπινες σχέσεις να υπάρχει το συμφέρον.Κανουν ορισμένοι Ανθρωποι παρεα με αλλους Ανθρωπους οχι για να περνάει καλά η παρέα αλλα για να περνάνε εκείνοι καλά.Αυτο ωστόσο το συμφέρον όταν γίνεται αντιληπτό απο τους άλλους τοτε επερχεται αντιπάθεια και αποχωρισμός.Ετσι βλέπουμε σταδιακα οι Ανθρωπινες σχέσεις να καταρρίπτονται απο την Αλαζονεια και να δημιουργουνται οι εχθρότητες και οι αντιπαθειες.Μπορει ο Ανθρωπος εξαιτίας της ανωριμότητας του να κανει κάποια λάθη χωρις να αντιλαμβάνεται τις επιπτώσεις.Ωστόσο με τον καιρό όταν ο Ανθρωπος αναγνωρίζει τα λάθη του τοτε προσπαθει προς το καλυτερο.Το θέμα είναι η πρόθεση και να προσπαθεί η Κοινωνία να πηγαίνει στο καλυτερο και οχι στο χειρότερο.
    Το Αγιο Πνευμα είναι ο Θεός που με την Αγαπη Του ζηταει να υπάρχει σεβασμός και Αγάπη στις σχέσεις των Ανθρωπων.Το κυριο θεμελιο των Χριστιανικων Αρετων είναι αυτα τα δύο χαρακτηριστικά κυρίως η Αγάπη.Δεν μπορεί να υπάρξει ο Σεβασμός χωρις την Αγαπη,γιατι τότε ο Ανθρωπος θα είναι κενος και συναισθηματικά αλλα και πνευματικα.Ενω και με την Αγάπη ο Ανθρωπος θα φροντίζει πάντοτε για το καλύτερο του συνανθρώπου του και θα έχει πάντοτε καλές προθέσεις για το καλο της Κοινωνίας.Το Αγιο Πνεύμα μεσω της Εκκλησίας καλεί τον κόαμο να γίνει κοινωνός της Αγιας Ζωής και να μαθοουν οι Ανθρωποι την υπερτατη αξια της πραγματικης Αγαπης.Εξάλλου η Βασιλεία των Ουρανων είναι η Αγάπη του Αγιου Πνεύματος η οποία αγκαλιαζει την υπαρξη του Ανθρωπου και στον κοσμο της Αγαπης του Αγίου Πνεύματος δεν υπάρχει ο εγωισμός αλλα και ουτε και ο πόλεμος.Ολη η Ανθρωπότητα αλλα και οι Αγγελοι βλεπουμε με Χαρά και πρόθεση την θέα του Ακτιστου Φωτος.Με το Ακτιστο Φως του Αγιου Πνεύματος δεν υπαρχουν οι επιθυμίες προς την ικανοποιοηση και μονο του εαυτού μας και η εκδίκηση για τον συνάνθρωπου μας,αλλα μονο το θεϊκο συναίσθηματα της Αγάπης.Εμεις οι Χριστιανοί αλλα και όλος ο κόσμος στο Ακτιστο Φως πρεπει να αποβλέπουμε και να επιδιώκουμε.Ο Ανθρωπος τωρα βρισκεται σε μια εποχη οπου με την πρόοδο της επιστημονικης μπορει να γίνει και Ανώτερος του Αγίου Πνεύματος μια πλανη εντελως φανερη αλλα και ανούσια καθως βλεπουμε στην Αγια Γραφη οτι το Αγιο Πνεύμα είναι ο ενας και Αληθινος Θεός που υπάρχει πριν απο τους Αιωνες και πριν ακομα και απο την δημιουργία του υλικου σύμπαντος.Οπως μεσα απο την δημιουργία του φυσικου Σύμπαντος βλεπουμε την Αγαπη του Αγίου Πνεύματος ετσι θα πρέπει να βλεπομυε με Αγάπη και την Φυση αλλα και άλλους Ανθρώπους που είναι σπουδαία και πολύτιμα δημιουργήματα Του.Ας μην αφηνουμε την θεοποίηση της λογικης να αποτελέσει εμποδιο για την κοινωνία μας με το Αγιο Πνευμα και να γινόμαστε εχθρικοί ως προς την Δημιουργία Του.Καλο θα είναι όταν βλέπουμε Ανθρωπους που επεσαν σε πνευματικο σκοταδι να προσπαθούμε να τους δείχνουμε την Αλήθεια και το αληθινό Φως του Αγίου Πνεύματος χωρίς να τους βρίζουμε και να τους προσβάλλουμε.Μην ξεχνάμε οτι Παναγαθος είναι μονο ο Θεός,ενω εμεις τα κτιστα όντα δεν είμαστε τίποτα μπροστα στην Αγαπη Του.Οι Χριστιανοι ως Ανθρωποι με ελαττώματα πρέπει να προσεχουμε να μην είμαστε απολυτοι στις κρίσεις μας και χαρακτηρίζουμε με αρνητες απαντησεις εναν Ανθρωπο την στιγμη που ολοι μας ειτε πιστευουμε είτε δεν πιστεύουμε στο Αγιο Πνεύμα κανουμε λάθη αλλα με Αγάπη και Σεβασμο να τους δειχνουμε στους αλλους Ανθρώπους τον αληθινο δρόμο που οδηγεί στο Αγιο Πνεύμα.

    Το Αγιο Πνεύμα πάντοτε περιμενει με Αγαπη τον Ανθρωπο να μετανοησει αναγνωρίζοντας τα λαθη του και να πορευεται στην θέωση σε κοινωνία με Εκείνον.Το Αγιο Πνεύμα ειναι ο μονος αληθινος δρόμος της Αγαπης οπου απαλλασει τον Ανθρωπο απο τον πνευματικο και βιολογικό θάνατο και οδηγεί όλη την Ανθρωπότητα στην αληθινη Ευτυχία και Αιώνια Ζωή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ;-) Άσκοπε
    να είσαι καλά!
    Σ' ευχαριστώ για την κατάθεση της αγάπης σου.
    Σε έσχατη ανάλυση ΚΑΘΕ είδους κακία και μικροψυχία μας προς τον πλησίον, είναι ηλιθιότητα, επειδή...εξάπαντος θα την ΠΛΗΡΩΣΟΥΜΕ με ΠΟΝΟ.
    Μακάρι να μας φωτίζει το Πνεύμα το Άγιο, τις τριφασικές γκάφες-αμαρτίες, κάπως να τις αποφεύγουμε, για το ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ μας συμφέρον και πάλι, θα επαναλάβω
    ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή