Δικαίων ψυχαί εν χειρί Θεού και ου μη άψηται αυτών βάσανος
(Σοφία Σολομώντος το Ανάγνωσμα, κεφ. 3, 1-9)
...................................................................................................
...................................................................................................
Την παραμονή της Κυριακής της Απόκρεω, η Εκκλησία, μας
καλεί σε μια παγκόσμια ανάμνηση όλων «των απ' αιώνος κοιμηθέντων ευσεβώς, έπʹ
ελπίδι αναστάσεως, ζωής αιωνίου».
Αυτή πραγματικά
είναι η μεγάλη μέρα της Εκκλησίας κατά την οποία προσευχόμαστε για τα κοιμηθέντα
μέλη της.
Για να καταλάβουμε το νόημα που υπάρχει στη σχέση της Μεγάλης
Σαρακοστής και της προσευχής για τους κοιμηθέντες θα πρέπει να θυμηθούμε ότι ο
Χριστιανισμός είναι η θρησκεία της αγάπης.
Ο Χριστός δεν άφησε στους
μαθητές Του μια διδασκαλία ατομικής σωτηρίας, αλλά την «καινή εντολή» του
«αγαπάτε αλλήλους» και πρόσθεσε: «εν τούτω γνώσονται πάντες ότι εμοί
μαθηταί έστε, εάν αγάπην έχητε εν αλλήλοις» (ωαν.
13,35).
Η αγάπη επομένως είναι το θεμέλιο και η ουσία της ζωής της Εκκλησίας η
Οποία, κατά τον άγιο Ιγνάτιο Αντιοχείας, είναι «ενότητα πίστεως και αγάπης».
Αμαρτία
είναι πάντοτε η απουσία της αγάπης, και επομένως είναι ο χωρισμός, η απομόνωση,
ο πόλεμος όλων εναντίον όλων.
Η νέα ζωή που μας έδωσε ο Χριστός και που
μεταβιβάζεται σε μας δια της Εκκλησίας είναι πάνω απ' όλα μια ζωή συνδιαλλαγής,
«συναγωγής εις ενότητα όλων των διεσκορπισμένων», η αποκατάσταση της θραυσμένης
από την αμαρτία αγάπης.
Αλλά πως είναι δυνατό νʹ αρχίσουμε ποτέ την επιστροφή
μας στα Θεό και τη συμφιλίωση μας μʹ Αυτόν, αν από μέσα μας δεν ξαναγυρίσουμε
στη μοναδική καινή εντολή της αγάπης;
Η προσευχή για τους «κεκοιμημένους» είναι
μια βασική έκφραση της Εκκλησίας σαν αγάπης. Ζητάμε
από το Θεό να θυμηθεί αυτούς που και ‘μείς θυμόμαστε και τους θυμόμαστε ακριβώς
γιατί τους αγαπάμε.
Προσευχόμενοι γιʹ αυτούς τους συναντάμε «εν Χριστώ, ο
οποίος αγάπη εστίν» και που - ακριβώς επειδή είναι Αγάπη - ξεπερνάει τα θάνατο
που είναι η τελική νίκη του χωρισμού και της έλλειψης της αγάπης.
Μέσα στο
Χριστό δεν υπάρχουν ζωντανοί και πεθαμένοι γιατί όλοι είναι «ζώντες εν Αυτώ».
Αυτός είναι η Ζωή και αυτή η Ζωή είναι το φως του ανθρώπου.
Αγαπώντας
το Χριστό αγαπάμε όλους εκείνους που βρίσκονται εν Αυτώ.
Αγαπώντας
αυτούς που είναι εν Αυτώ, αγαπάμε το Χριστό.
Αυτός είναι ο Κανόνας της
Εκκλησίας, που φανερώνεται με τις προσευχές που κάνει για τους κοιμηθέντες.
Πραγματικά
η «εν Χριστώ» αγάπη μας είναι εκείνη που τους διατηρεί πάντα ζωντανούς γιατί
τους διατηρεί «εν Χριστώ»
Πόσο αλήθεια, λανθασμένοι - απελπιστικά λανθασμένοι -
είναι όσοι από τους δυτικούς χριστιανούς η έχουν περιορίσει τις προσευχές τους
για τους κοιμηθέντες σε ένα νομικό δόγμα «περί αμοιβών» και «ικανοποιήσεως», η
τις αρνούνται σαν άχρηστες.
Η μεγάλη αγρυπνία «υπέρ των Κεκοιμημένων» το
Σάββατο πριν από την Κυριακή της Απόκρεω είναι ένας τύπος ακολουθίας για την
ανάμνηση των «προαπελθόντων» που επαναλαμβάνεται το δεύτερο, τρίτο και τέταρτο
Σάββατο της Μεγάλης Σαρακοστής.
πηγή:http://iereasanatolikisekklisias.blogspot.com/2019/03/blog-post.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου