Κυριακή, 19 Δεκεμβρίου 2010

Η εν Θεώ ζωή μας-Άντονυ Μπλουμ

Πολυαγαπημένο

πήρε πολλά χρόνια απ'τη ζωή μου, μέχρι να καταλάβω, ότι ο Θεός είναι Πρόσωπο, που βρίσκεται και μέσα μας και απέξω μας.
Αυτή η συνειδητοποίηση, ότι δηλαδή, βρίσκεται και μέσα μας και απέξω μας ταυτόχρονα, ήταν από τις πιο σοκαριστικές επιγνώσεις που απέκτησα μέχρι τα σήμερα.

Το κείμενο που ακολουθεί εκφράζει με εύστοχο  τρόπο, αυτό που θα ήθελα να σου εξηγήσω επί του θέματος.
Αν θες, το διαβάζεις και συνεχίζουμε προσεχώς την κουβέντα.

Σε φιλώ και εύχομαι ύπνον ελαφρύ, γεμάτον δύναμη, παρηγοριά, χαρά και ειρήνη!

Σαλογραία
..........................................................................................................
Από το βιβλίο "Η εν Θεώ ζωή μας"(Εκδόσεις "Εν Πλώ")

Ο Χριστός γνωρίζεται ως ένα συμβάν της ιστορίας.
Στέκεται απέναντί μας, κατά πρόσωπο.
Είναι κάποιος που δεν ταυτίζεται με το δικό μου "εγώ"ή με κάποιο συλλογικό "εμείς", ακριβώς όπως και  καθένας από εμάς δεν ταυτίζεται με το "εγώ" κάποιου άλλου ή κάποιας άλλης.

Ο Χριστός επομένως-όχι με κάθε τρόπο, αλλά κατά κάποιο τρόπο-είναι για μας "έξωθεν".

Η γνώση μας γι Αυτόν είναι γνώση που μπορεί να συγκριθεί με τη γνώση που αποκομίζουμε από κάθε άλλο συμβάν της Ιστορίας.

Μπορούμε να αντιδιαστείλουμε τον εαυτόν μας από Εκείνον.
Μπορούμε να τον αποδεχτούμε ως Θεό μας, ή να Τον αρνηθούμε.
Μπορούμε να πιστέψουμε στα λόγια Του ή να απιστήσουμε σ' αυτά.
Μπορούμε να τον αγαπήσουμε  ή να τον αντιπαθήσουμε.

Δεν ισχύει το ισχύει  το ίδιο, όμως, με το Άγιο Πνεύμα, διότι το Άγιο Πνεύμα γίνεται αντιληπτό από μας, μόνο εντός της εμπειρικής  μας σφαίρας, κατά τον ίδιο τρόπο που και  ο άνεμος είναι μια βεβαιότητα της εμπειρίας μας, όχι μια βεβαιότητα αντικειμενικής γνώσης.

Συνεπώς, η μόνη μας γνώση για το Άγιο Πνεύμα είναι η εμπειρία.

Και ίσως να είναι αυτός ο λόγος που στο Ευαγγέλιο του Μάρκου αναφέρεται ότι, μολονότι κάθε βλασφημία εναντίον του Χριστού μπορεί να συγχωρεθεί, η βλασφημία εναντίον του Αγίου Πνεύματος όχι.

Ο Χριστός μπορεί να παρερμηνευτεί.
Μπορεί να μην τον αναγνωρίσουμε.
Μπορεί να κρίνουμε λανθασμένα.

Όμως  δε μπορούμε να αρνηθούμε κάποια εμπειρία μας που συνδέεται με το Άγιο Πνεύμα, διότι είναι δική μας εμπειρία.

Αnthony Bloom

( "Η εν Θεώ ζωή μας"από τις εκδόσεις "Εν Πλώ")

10 σχόλια:

  1. Τό μεγάλο μήνυμα τῆς ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων.

    Ὁ Μέγας Βασίλειος θαυμάζοντας τό γεγονός τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ, θέτει στό στόμα τῆς Παναγίας τά ἀκόλουθα λόγια: «Πῶς νά Σέ ὀνομάσω ἐγώ, θαυμαστό μου βρέφος; Τί θνητό ὄνομα νά δώσω στόν καρπό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος; Νά Σοῦ προσφέρω θυμίαμα ἤ γάλα; Ἔχεις ἀνάγκη ἀπό τίς μητρικές μου φροντίδες, ἤ νά πέσω στά πόδια Σου καί νά Σέ λατρεύω; Τί ἀνεξήγητη ἀντίθεση; O οὐρανός εἶναι ὁ θρόνος Σου κι ἐγώ σέ τοποθέτησα στά γόνατά μου. Σέ βλέπω στήν γῆ κι ὅμως δέν ἄφησες τόν οὐρανό. O οὐρανός εἶναι ἐκεῖ, ὅπου εὑρίσκεσαι Ἐσύ».

    Τήν ἀπορία καί τήν ἔκπληξη τῆς Παναγίας συμμερίζεται καί ἅγιος Βασίλειος. Καί προσπαθώντας νά βρεῖ τό μυστικό πού πέτυχε τήν ἕνωση τόσο ἀντιθέτων πραγμάτων, καταλήγει ὅτι εἶναι Η ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ!

    Ἀπό ταπείνωση ὁ Θεός ἔγινε ἄνθρωπος!

    Ἀπό τήν ταπείνωσή Του ἡ γῆ ἔγινε οὐρανός!

    Δέν ἀνέβηκε ὁ ἄνθρωπος στόν οὐρανό. Κατέβηκε ὁ Θεός στήν γῆ. Καί ἔτσι μᾶς ἔμαθε ἔμπρακτα, πώς μπορεῖ ἡ γῆ, ἀπό τόπος ἐξορίας νά γίνει παράδεισος. Ἀπό ζούγκλα, νά γίνει Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Γι' αὐτό καί οἱ πρῶτοι, πού ἀξιώθηκαν νά Τόν προσκυνήσουν, ἦταν οἱ ταπεινοί ποιμένες. Καί οἱ γεμάτοι ταπεινό καί εἰλικρινές φρόνημα ἀναζήτησης τῆς ἀλήθειας, «μάγοι ἐξ ἀνατολῶν»

    Αὐτή ἡ ἀρετή τῆς Ταπείνωσης εἶναι τό μεγάλο μήνυμα τῆς ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων. Μόνο ὁ ἄνθρωπος πού καλλιεργεῖ καί ἀγαπάει αὐτή τήν ἀρετή, μπορεῖ κάπως νά νιώσει, τί ἔγινε ἐκείνη τήν παγωμένη νύχτα τοῦ Δεκέμβρη στήν Βηθλεέμ τῆς Ἰουδαίας. Καί μόνο μέ αὐτή τήν ἀρετή, μπορεῖ νά ἀξιωθεῖ νά δεχθεῖ στήν καρδιά του τόν Νεογέννητο Βασιλέα καί Σωτήρα Χριστό.

    Ἁγίου Ἐφραίμ τοῦ Σύρου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. WRAIA!
    SALOOOO TI THES NA PEIS AKRIBWS???????

    KAI SE POION..............AKRIVWS?!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. :-)
    Αγαπημένο, ΤΗΝ ΠΕΡΙΜΕΝΑ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ...
    ΘΑ ΔΩΣΩ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΚΑΙ ΘΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙΣ ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΘΕΛΩ ΝΑ ΠΩ, ΚΆΠΟΙΑ ΑΛΛΗ ΣΤΙΓΜΗ, ΤΏΡΑ ΠΑΩ ΓΙΑ ΝΑΝΙ...
    ΚΑΛΟ ΞΗΜΕΡΩΜΑ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ωραία ανάρτηση!Αυτό αγαπητή Σαλογραία πιστεύεις πως ισχύει μερικά η συνολικά;
    πην

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δεν κατάλαβα την ερώτησή σου Πηνελόπη μου, πού ακριβώς αναφέρεται;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. SYGNWMH -ALLA O BLOOM DEN ME ANAPAUEI KAI POLU........

    EULOGHSON+

    PANTWS S'EYXARISTOUME SALO...

    DIOTI KALO EINAI NA DIAVAZOUME+NA MA8AINOUME...

    XXXXX+
    EYXES

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το συγκεκριμένο βιβλίο έχει κάποιες υπέροχες επισημάνσεις αλλά και κάποια σημεία του τα βρήκα και γω, δυσνόητα...
    Κρατάμε αυτό που μας βοηθάει.
    Τα άλλα...ας τα πάρει το ποτάμι...:-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. SWSTA!

    DEN TA BRHKA DYSNOHTA...APLA DEN EXOUN THN GLYKA TWN AGIWN PATERWN..............

    PX PIO PANW O AGIOS EFRAIM O SYROS
    EINAI BALSAMO STHN PSYXH O LOGOS TOU.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Τι σημαίνει "ύβρις εναντίον του Αγίου Πνεύματος";

    Το να λέω και να θεωρώ
    πως "ο Άντονυ Μπλουμ με αναπαύει"
    αντί για "Αναπαύομαι από τον Άντονυ Μπλουμ"
    (δηλαδή, να πετάω στην άκρη το αυτεξούσιό μου)
    προσωπικά εμένα μου φαίνεται πως είναι και αυτό ύβρις εναντίον του Αγίου Πνεύματος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή