Παρασκευή 11 Μαρτίου 2011

Χαιρετισμοί, το έαρ των ψυχών...


Αγαπημένο  μου

με τους Χαιρετισμούς έχω -παιδιόθεν- συνδυάσει το έαρ των ψυχών, το κατανυκτικότατο...

Ήταν must σε κείνα τα χρόνια της  πληγωμένης   αθωότητας, το  να πάμε- οι καλές φιλενάδες-  την Παρασκευή το απόγευμα στην εκκλησία, να ακούσουμε το υπέροχο-έτσι λέγαν οι μεγάλοι-

"Τη Υπερμάχω"- να χαρούμε  που  έστω και τυπικά...επιτελέσαμε τα  θρησκευτικά μας καθήκοντα...σιγανά ψιλοκουβεντιάζοντας, χαζεύοντας απ' το γυναικωνίτη-  όμοια  γριές κουτσομπόλες, "τα ξόμπλια " που αναφέρει  ο Παπαδιαμάντης- όσους  έμπαιναν στο ναό,  χαμογελώντας,  τρώγοντας  - στη ζούλα- και  κανένα στραγάλι...

Υπήρξε  αγαθή συνήθεια- δε θυμάμαι πώς την ξεκίνησα- αλλά συνεχίστηκε  για χρόνια και χρόνια -ως   αυτονόητο...

Μέχρις εδώ,  σύμφωνη ...

Ε, τέσσερις , πέντε φορές το χρόνο, να ακούς τους Χαιρετισμούς, είχε κάτι το γραφικό, το κοντά στην Παράδοση...

Εντάξει. Ήταν κάτι το ιδιαίτερο και την ορθοστασία, την  άντεχα.

Εκεί που ξαφνικά ενοχλήθηκα,  πριν κάμποσα χρόνια, υπήρξε η στιγμή που  ο μακαριστός, φίλος  π. Θεοδώρητος, σύστησε   να διαβάζω τους Χαιρετισμούς, καθ' εκάστην!

Δυστρόπησα...Χλιμίντρησα ξαφνιασμένη:

-Κάθε μέρα να διαβάζω τους Χαιρετισμούς π. Θεοδώρητε;
Μα για Όνομααα!
Εντάξει,  δεν είπαμε!
Είναι  ποίημα, θεολογικότατο, εντάξει, αλλά...καθ'εκάστην η ανάγνωσις;

Τόσο μπούρου μπούρου(Θε μου συχώρα με δηλαδή..)καθημερινά;

-Βαρετόοοοο φαίνεται!

Όρθια, μάλλον  σηκώθηκαν τα λευκά, καλογερικά μαλλάκια  του παπα Θεοδώρητου
(στ' άγια η αγνότατη ψυχούλα του) όμως  ήπια, ξανάπε,  πως  θα 'ταν ευλογία   να διαβάζω τους Χαιρετισμούς, ανελλιπώς, καθ'εκάστην..

Επέμενε ότι η Παναγία  ήθελε να τους ακούει-  απίστευτοι ισχυρισμοί-πώς γνώριζε τη διάθεση της Παναγίας;- εσύ το πιστεύεις;

Επέμενε ότι αν τους διάβαζα, θα είχα σπέσιαλ δωράκια   απ' τη Χάρη Της...

-Τα βρίσκεις λογικά αυτά τα πράγματα;

Δεν το πίστευα...να εξομολογηθώ την αμαρτία μου, ως ιστορίες
για αγ(ρ)ίους μου φαίνονταν...

-Και μετά;
Τι έγινε μετά και άλλαξες τακτική, σαλεμένη μου, και καθιέρωσες  ανελλιπώς,  σπαστικότατη ανάγνωση;

-Κάτι συνέβη  μετά...
Δε μπορώ να  πώ λεπτομέρειες - ακούνε!

Όμως κάτι συνέβη...κάτι συμπτώσεις απίστευτες, κάποια αλλοίωση εσωτερική,  θαυμαστή, κάποια άλλη , βαθύτερη όραση...και συν-κινήθηκα προς ανάγνωσιν του κειμένου..

Από  τότε,  λατρεμένο  μου,  μηδενός ...διώκοντος και μηδενός ιερέως πιέζοντος, πήρα το βιβλιαράκι  και άρχισα να  διαβάζω τους Χαιρετισμούς στην Υπεραγία Θεοτόκο, με πάσα ειρήνη και  χριστιανική υπακοή στην εμπειρία των  Αγίων Πατέρων και Μητέρων της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας...

Πλέον, αν δε πω τους Χαιρετισμούς- όσο κουρασμένη να είμαι, ό,τι ώρα και να 'ναι- δεν πέφτω για ύπνο...

Τους διαβάζω  κάθε μέρα, όλες τις μέρες του χρόνου...
Και κάθε φορά ανακαλύπτω, στις λέξεις εντός, μια νέα, θαυμαστή,
ΑγιοΠνευματική  Ωραιότητα...

Απ' τα σκηνικά τα μυστικά, τα απερίγραπτα, που  συνέβησαν,  το κατάλαβα πια -ο μπούφος των   μπούφων-  πως  η Κυρά Παναγία, πραγματικά, ευφραίνεται,  και δίνει Ευλογία σε κάθε ψυχή- που επικαλείται -μέσ' απ'  το μεγαλειώδη  Ύμνο- τη Χάρη της...

Με τη σειρά μου, λοιπόν,  και γω, τώρα- καθώς εμένα, ο πατήρ Θεοδώρητος άλλοτε -θα σε προτρέψω...

-Να τους διαβάζεις όλη σου τη ζωή, έως την ύστερη ώρα , τους Χαιρετισμούς, περιστέρι μου...

Εξ εμπειρίας, θα το νιώσεις και συ κάποτε...

Η Κυρά Παναγία θα σου δώσει μεγάλη Χαρά, και Ειρήνη και Δύναμη,  όταν επικαλείσαι με πίστη, αγάπη και ευλάβεια, την ανέκφραστη Ομορφιά του θείου προσώπου Της...

Σαλογραία

10 σχόλια:

  1. Γυρίζοντας από την εκκλησία

    και βλέποντας τον κόσμο από την εκκλησία να πηγαίνει στα σπίτια του,

    παίρνοντας μαζί του λίγο από το θυμίαμα και με γεμάτη την ψυχή από ύμνους,

    σκέφτηκα ότι αυτό γίνεται παντού, σε όλες τις ενορίες της Ελλάδας,

    και είμαι βέβαιος με την σκέψη αυτή ότι δεν θα μας εγκαταλείψει ο Θεός, δια των πρεσβειών της Υπεραγίας Θεοτόκου.

    Παναγιώτης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Χαίρομαι (χαίρω, χαιρετώ......) με αυτή την ανάρτηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Mosaicology

    Να έχεις πάντα Χαρά αναφαίρετη στην καρδιά σου, αγαπημένο μου...
    Καλή Σαρακοστή!
    ..........................

    Παναγιώτη
    Αμήν!
    :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Με το τσουνάμι να αφανίζει πόλεις στην άλλη άκρη της γης, την οικονομική και κοινωνική κρίση να απειλεί την πατρίδα, μα και τα προσωπικά μας δεινά να μας συνθλίβουν, η λογική ψάχνει εξηγήσεις, ψάχνει αίτια και δεν τα βρίσκει. Η μεταφυσική προσφέρει μόνο κίβδηλα καταφύγια στην εξουθενωμένη λογική.
    Ο Ακάθιστος Ύμνος σημαίνει την άρρητη απάντηση στην ρητή απορία λογικής: "Χαίρε, βουλής απορρήτου μύστις· χαίρε, σιγής δεομένων πίστις."

    Καλή Σαρακοστή αγαπητή Σαλογραία σε σας και στους σχολιαστές σας.

    Emmanouil

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μια καλησπέρα και από μένα ..εύχομαι ο Κύριος να αναπαύσει τα θύματα στην Ιαπωνία!Εχω προσέξει αδελφοί που το κάθε κράτος πάσχει και από κάτι.Ο θΕΌΣ να βάλει το χέρι Του διότι η ράβδος Του βλέπω είναι τιμωρία..πην

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Emmanuil φίλτατε
    Σας είχα έντονα σήμερα στη σκέψη μου...
    Ιαπωνία, Κίνα, κάπως κοντά...
    ...ήσασταν στην Κίνα, ας πούμε πρόσφατα...
    Οι άνθρωποι αυτή τη στιγμή στην Ιαπωνία, με τον κολασμένο σεισμό και το τσουνάμι, τραβάν "τον αλίμονο"...
    Ο Θεός μόνον, γνωρίζει τους λόγους...
    Σωστά το σημείωσες...
    Δια πολλών θλίψεων πορευόμαστε άπαντες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Με βάζεις στον..."πειρασμό"(!) να το δοκιμάσω αυτό..το καθ εκάστην. Δεν ξέρω αν θα μου βγει..αλλά.

    (τους διαβάζω ..σπανίως..και τους ακούω τις Παρασκευές της σαρακοστής..αυτά!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ρεγγίνα μου
    χαίρω με την καλή απόφαση...
    Ξέρω ανθρώπους που διαβάζουν τους χαιρετισμούς και τρείς και περισσότερες φορές κάθε μέρα...
    Ένα γνωστό μου παλικαράκι έκοψε σε ένα μήνα τα τρια πακέτα τσιγάρα, διαβάζοντας καθημερινά χαιρετισμούς και παράκληση...πειραματικά.
    :-)
    Εκτοτε από το πάθος ελευθερώθηκε...έχει όμως ζωή πλέον συνειδητά Ορθόδοξη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Στην Αλεξ/πολη υπαρχει μια παρεα που τους διαβαζει καθημερινα. Μεγαλη βοηθεια βρηκαν.Εγω,ομως,εχω την ακηδια μου. Εχει ο Θεος

    ΑπάντησηΔιαγραφή