Σήμερα τιμάται η μνήμη και του Αγίου Τσάρου Νικολάου Ρομανόφ.
(Σου παραθέτω, αγαπημένο μου,
εν συνεχεία μικρό απόσπασμα
από μεγάλο ηλεκτρονικό δημοσίευμα)
Άγιε Τσάρε Νικόλαε, πρέσβευε υπέρ ημών.
Ευανθία η Σαλογραία
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Του Θεόδωρου Ι. Ρηγινιώτη
[...] Για το παρόν άρθρο περιμένω αντιδράσεις κυρίως από τρεις πλευρές.
Από ορθολογιστές, πιστούς ή άπιστους, που θα θεωρήσουν πρωτόγονη και άξια περιφρόνησης την πνευματική κατανόηση της ανθρώπινης ιστορίας, που προβάλλεται εδώ, και πιθανόν να σκανδαλιστούν και να οργιστούν που υπάρχει στις μέρες μας κάποιος που συνεχίζει να αναφέρεται σε κάτι κατάλληλο μόνο για τα σκουπίδια.
Από αριστερούς διαφόρων αποχρώσεων, που θα θεωρήσουν βλασφημία το χαρακτηρισμό της Οκτωβριανής Επανάστασης σ’ αυτό το άρθρο ως παγίδας του διαβόλου με πρόσχημα τα κοινωνικά προβλήματα και πραγματικό στόχο την απώλεια ψυχών (ναι, αυτό είπα).
Από Έλληνες πατριώτες, πιθανότατα πιστούς, που θα ανησυχήσουν μήπως, προβάλλοντας ένα τόσο ρωσικό εκκλησιαστικό θέμα, δίνουμε έδαφος στους Ρώσους, ώστε να μας πάρουν την πρωτοκαθεδρία της παγκόσμιας Ορθοδοξίας ή ακόμη και τον τίτλο του Οικουμενικού Πατριαρχείου για το πατριαρχείο Μόσχας.
Στους πρώτους από τους παραπάνω αδελφούς μας έχω να απαντήσω ότι το μείζον ζήτημα, από το οποίο κρίνεται η εγκυρότητα της παραπάνω ερμηνείας, είναι το ερώτημα για την ύπαρξη του Θεού και την αλήθεια της (Ορθόδοξης) πρότασης για τη σωτηρία του ανθρώπου (ένωσης με τον Τριαδικό Θεό εν Χριστώ). Το ζήτημα αυτό έχει αναλυθεί πολλάκις και η διαπραγμάτευσή του ξεφεύγει από τα πλαίσια του παρόντος άρθρου. Αν ωστόσο η απάντηση σ’ αυτό το ερώτημα είναι καταφατική, τότε η σωστή κατανόηση της ιστορίας είναι η πνευματική και όχι η πολιτική, οικονομική κ.τ.λ. Εντέλει, θα επαναλάβω κάτι που έγραψα στην αρχή, ότι η εποχή μας κατά κανόνα αποδέχεται με θαυμασμό μέχρι αγιοποίησης (εξιδανίκευσης) την κουλτούρα κάθε λαού και δεν θεωρεί «πνευματικό σκουπίδι» ούτε την πλέον πρωτόγονη ειδωλολατρία, οπότε ελπίζω να γίνει ανεκτή η ορθόδοξη οπτική της ιστορίας, γιατί κι αυτή εκφράζει μια κουλτούρα και αν μη τι άλλο δικαιούται κάποιο σεβασμό, ακόμη και από εκείνους που διαφωνούν μ’ αυτήν.
Βέβαια, διαισθάνομαι μια αντίρρηση: ίσως κάποιος αντιτείνει ότι η ορθόδοξη κουλτούρα δεν δικαιούται σεβασμό, όντας η ίδια «μισαλλόδοξη» απέναντι στις αιρέσεις και τις διάφορες θρησκείες. Ακόμη κι αν αυτό ήταν αληθές, υπάρχει χώρος για όλους στο μεταμοντέρνο σύμπαν – συνεπώς και για μας – αρκεί να μη διαπράττουν εδώ και τώρα εγκλήματα. Όμως εκτός των άλλων, αυτή η αντίρρηση δεν είναι ορθή. Η Ορθοδοξία δεν είναι μισαλλόδοξη απέναντι στις αιρέσεις και τις θρησκείες, απλώς η σχέση της με αυτές είναι αντίστοιχη με τη σχέση της επιστημονικής ιατρικής προς τις εμπειρικές και τις μαγικές θεραπευτικές τεχνικές [Πω πω, τι «μισαλλόδοξος» που είμαι! Ας δώσω γρήγορα την επόμενη παραπομπή: (3)].
Στους δεύτερους αδελφούς μας έχω να απαντήσω ότι ο σκανδαλισμός τους είναι καθαρά θρησκευτικός. Αισθάνονται ότι η θρησκεία τους (δηλ. αυτό που βιώνουν ως αλήθεια) βάλλεται από μιαν άλλη θρησκεία. Σημειωτέον ότι ο μαρξισμός είναι θρησκεία (με συγκεκριμένη οντολογία και άποψη περί της ανθρώπινης σωτηρίας, μάλιστα εσχατολογική) και ο υπαρκτός σοσιαλισμός κάθε μορφής εμφάνισε σαφή θρησκευτικά χαρακτηριστικά. Ωστόσο, δε μπορούμε να παραβλέψουμε τα ιστορικά γεγονότα, τα οποία μας οδηγούν σε συγκεκριμένα συμπεράσματα, έστω και ανάλογα με τις ιδεολογικές και γενικότερα πνευματικές προϋποθέσεις του καθενός.
Τέλος, στους τρίτους αδελφούς μας έχω να πω ότι κάθε Ορθόδοξος άγιος είναι άγιος για όλη την ανθρωπότητα, απ’ όποιο έθνος ή φυλή κι αν προέρχεται, και δεν επιτρέπεται ούτε να «κατασκευάζουμε» έναν άγιο για πολιτικούς λόγους (που δεν το κάνουμε) ούτε και να αποκρύπτουμε την αγιότητά κάποιου για παρόμοιους λόγους. Αν ως Έλληνες θέλουμε να έχουμε την πρωτοκαθεδρία στην Ορθοδοξία (επειδή αγαπούμε το Χριστό και το συνάνθρωπο κι όχι για λόγους εθνικιστικής αλαζονείας, που είναι απορριπτέοι), δηλαδή να κοπιάζουμε περισσότερο γι’ αυτήν και να σταυρωνόμαστε περισσότερο, θα πρέπει να ανησυχήσουμε για την πνευματική και αγιοπνευματική κατάρτιση των ιερέων μας και ολόκληρου του λαού μας και να φροντίσουμε, με νηπτικό αγώνα, να αναδείξουμε αγίους Πατέρες εφάμιλλους με τους σημαντικούς Ρώσους Πατέρες των τελευταίων αιώνων, από τον άγιο Παΐσιο Βελιτσκόφσκι ....και μεγάλους αγίους μάρτυρες απέναντι στον καπιταλιστικό αθεϊσμό και τον κατακλυσμό του new age συγκρητιστικού παγανισμού, εφάμιλλους με τους αγίους νεομάρτυρες των Ρώσων ενάντια στον κομμουνιστικό αθεϊσμό.
Κατά τη γνώμη μου, αυτά και όχι θρησκευτικο-πολιτικές ανησυχίες θα μας οδηγήσουν στο δρόμο της βασιλείας των ουρανών, που είναι ο μέγιστος πόθος και το αιώνιο αγαθό, ενώ τα πολιτικά πράγματα είναι ρέοντα και πρόσκαιρα.[...]
E! όχι και άγιος. Ντροπή. Τι είναι αυτά που γράφεις;
ΑπάντησηΔιαγραφήΟλόκληρη Αυτοκρατορία διέλυσε,τι άλλη απόδειξη θέλεις;Τώρα αν εξόρισε τον άγιο Ερμογένη και τον Ηλιόδωρο επειδή του έθιξαν τον Ρασπούτιν(η σκοτεινή δύναμη κατά τον ιερομάρτυρα Ανδρόνικο του Περμ),εξαθλίωσε τον λαό του,επί εποχής του η διαφθορά και η ανηθικότητα εξαπλώθηκε στις ανώτερες τάξεις και αν ξεκίνησε χωρίς λόγο αλλά και χωρίς σοβαρή προετοιμασία τον Ρωσοϊαπωνικό πόλεμο,με τα γνωστά αποτελέσματα,δεν πειράζει.Λεπτομέρειες.
ΔιαγραφήΚαθαρά πολιτική αγιοποίηση από τη Ρωσική Εκκλησία που δεν έβαλε μυαλό από τα χρόνια του Μπολσεβικισμού.
Ας μην αναλύσω περισσότερο γιατί θα στεναχωρηθούμε καλοκαιριάτικα.
παπα-Κώστας
Φιλ. Ανων. 1:06 μ.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήγια τη συνείδηση της Ορθόδοξης Ρώσικης Εκκλησίας και της Σέρβικης, και της Ρουμάνικης κλπ
ΕΙΝΑΙ Άγιος.
Και για τη δική μου συνείδηση, επίσης.
Αν εσύ δεν τον θεωρείς άγιο, σε διαβεβαιώνω, ο Τσάρος Νικόλαος δεν θα σου κρατήσει την παραμικρή κακία, όπως δεν κράτησε και σε μένα την παραμικρή κακία τότε που ΑΓΝΟΟΥΣΑ την αγιότητά του και τον χλεύαζα ως μεγαλοΧασάπη!
;-) Δεν θα επιχειρηματολογήσω σήμερα.
Κάνει πολλή ζέστη...
Φιλάκιααα!
μπορεις να μου εξηγησεις γιατι ειναι αγιος? το γεγονος οτι εκτελεστηκε, δεν αποτελει λογο αγιοτητας. εκατομμυρια υπηκοοι του υπεφεραν στα χερακια του και στα χερακια της αστυνομιας του. το οτι η βρωσικη επανασταση , δυστθχως, ακολουθησε τις ιδιες ακριβως κατασταλτικες τακτικες, δεν τον αθωωνει. ο κοσμος πεθαινε απο την πεινα κι αυτος χαριζε πανακριβα αυγουλακια στις κυριες της οικιογενειας. και ας μην ξεχναμε και τη σφαγη του ι9ο5. οχι, λοιπον και αγιος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑggeliki sk
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν μπορώ καλή μου να σου εξηγήσω γιατί είναι άγιος για μένα, μέσα σε δέκα σειρές.
Τις ΙΔΙΕΣ και χειρότερες απορίες με σένα είχα και γω.
Όταν μου ανέφερε απλώς κάποιος ότι είναι Άγιος ο Τσάρος Νικόλαος, ΕΚΝΕΥΡΙΖΟΜΟΥΝΑ και άρχιζα να τον κατακρίνω.
Τα γράφω και στα σχόλια των σχετικών περασμένων μου αναρτήσεων.
Αλλά οι ΚΡΙΣΕΙΣ του Θεού, για τις ΕΣΩΤΕΡΙΚΕΣ ΠΟΙΟΤΙΚΕς των ανθρώπων είναι ποοοοολύ διαφορετικές από τις δικές μας, κρίσεις, τις επιφανειακές, τις απατηλές, τις μονόπλευρες..
...........................................................
παπα-Κώστα
τα ανάλογα και χειρότερα σκεφτόμουν και για τον ΆΓΙΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ του οποίου φέρεις και το όνομα.
ΆΡΓΗΣΑ πολύ και εκείνου να καταλάβω την αγιότητα.
Του Τσάρου Νικόλαου, δεν κατάλαβα απλώς την αγιότητα.
Στον προσωπικό μου βίο, ΑΠΡΟΣΔΟΚΗΤΩΣ την ΆΓΓΙΞΑ
.
Αδυνατώ, δημοσίως να εξηγήσω περισσότερο, και ούτε με νοιαζει που δεν μπορώ να σας πείσω.
Ξέρω ότι προς τούτο, ακόμη δεν έχει έρθει η ώρα σας.
Η δική μου ώρα ήρθε τον Αύγουστο του 2010 στο Μοναστήρι του Αγίου Ιωάννη Μαξιμόβιτς στη Ρουμανία.
Όσοι πιστεύετε Ορθοδόξως, ζητήστε από το Θεό και τους Αγίους να σας βοηθήσουν και θα καταλάβετε.
Ακόμη και αν ΔΕΝ την ζητήσετε αυτή τη βοήθεια,
αν έχετε μέσα σας το κατάλληλο έδαφος, η πληροφορία θα σας δοθεί στο χρόνο που θα είναι για σας ο καταλληλότερος.
Σας ασπάζομαι εν αγάπη
Ουδεμία σχέση έχουν.Ο Μέγας Κωνσταντίνος ανακηρύχθηκε άγιος διότι έσωσε την Εκκλησία από τους διωγμούς.Κλήθηκε από το Θεό παρά τα όσα είχε κάνει να παίξει κοσμοϊστορικό ρόλο.Άσε που αυτά που του καταμαρτυρούν τα είχε κάνει,αν τα είχε κάνει, όσο ακόμα ήταν αβάπτιστος.Μέγας δε,διότι σαν στρατηγός,ηγέτης και αυτοκράτορας ήταν άριστος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό εκεί και πέρα,ο καθένας πιστεύει ό,τι θέλει.
παπα-Κώστας
παπα-Κώστα μου
ΑπάντησηΔιαγραφήέκαστος πιστεύει ό,τι τον οδηγούν τα ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ του
να πιστέψει.
Εμένα μου ήταν πιο δύσκολο να πιστέψω ότι άγιασε άνθρωπος που θανάτωσε το ίδιο του το παιδί ( ο Μ.Κωνσταντίνος δηλαδή) παρά ένας ηγέτης που θανατώνει τα παιδιά των άλλων στο όνομα των πολιτικών στόχων και των πολέμων που ως ηγέτης καλείται να διεξαγάγει..
Είπαμε. Δεν οδηγεί πουθενά η ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ συζήτηση επί του θέματος.
Αν σου είχε δοθεί ΕΜΠΕΙΡΙΑ, θα μιλούσες από άλλη οπτική γωνία.
Το κατανοώ! Αισθάνομαι πάντα ενοχή για την μέχρι το 2010 αρνητικότητά μου, απέναντι στο πρόσωπο του Τσάρου Νικόλαου.
Τον ευχαριστώ που με βοήθησε με ανέκφραστη αγάπη και λεπτότητα, να καταλάβω, πως είναι ΖΩΝΤΑΝΟΣ και περιβεβλημένος απ' το Φως του Κυρίου τον οποίοο ΕΚ ΒΑΘΟΥΣ ΚΑΡΔΙΑΣ, αγάπησε όσο ζούσε.
Οι μπολσεβίκοι θανάτωσαν πρώτα τα παιδιά και τη γυναίκα του και άφησαν αυτόν τελευταίο.
ΕΙΔΕ τον τραγικό θάνατο των λατρεμένων του, με τα μάτια του.
Αν κατάφερε εκείνη την ύστατη στιγμή να ΜΗ μισήσει τους ΚΤΗΝΩΔΕΙΣ φονιάδες, αν κατάφερε να πεί ενα "Κύριε Ελέησον" γι αυτους και να τους ΣΥΧΩΡΕΣΕΙ από την ΚΑΡΔΙΑ του, αρκεί για να αναδειχτεί ως άγιος, κατά την ταπεινή μου αντίληψη.
Αλλά σίγουρα, τα κριτήρια του Θεού, είναι σφαιρικότερα και αληθινότερα από τις ερμηνείες ημών των- βλεπόντων απλώς την επιφάνεια των γεγονότων- ανθρώπων.
Σαλογραία ,γνώριζες ότι η ανάρτησή σου θα ήγειρε αντιδράσεις . Όμως έκανες καλά .Στούς καλοπροαίρετους αντιδρώντες θα δώσει ο Κύριος σημεία . Αν όχι θα μας αποκαλυφθούν εν Ήμερα Δόξης , ένθα πολλές εκπλήξεις . Τα κριτήρια του Θεού και της Ορθόδοξης Θεολογίας δεν είναι του κόσμου τούτου και της ,συνήθως, πεπτωκυίας λογικής .Τούς Αγίους τους αναδεικνύει και τους φανερώνει ο Θεός Υπάρχει συναξαριακό υλικό γιά τόν άγιο Νικόλαο, θαύματα , σημεία και εμφανίσεις στό λαό του Θεού .
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.hsir.org/Theology_el/3d5055cTsFam1.pdf
Καί γιά όσους πούν ότι αυτά τα λέγουν οι τού Πατρώου Εορτολογίου ας ανατρέξουν κι εδώ : http://www.oodegr.com/oode/synaxaristis/agioi_rwsias/tsaros_1.htm
Να έχουμε τίς πρεσβείες του.
Φώτιε, αδερφέ
ΑπάντησηΔιαγραφήβεβαίως και γνώριζα ότι θα ξενίσει πολλούς από τους αγαπημένους αναγνώστες αυτής της σελίδας, ο ισχυρισμός μου και ο σεβασμός στον Άγιο Τσάρο Νικόλαο.
Ομως, επειδή τον απαξίωνα τόσο ανάλγητα κατά το παρελθόν, (όποτε γινόταν λόγος περί της μορφής του) αισθάνομαι την ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ με μια στοιχειώδη αναφορά καλής ομολογίας υπέρ του, ότι μπορεί να αποκαταστήσω ένα μέρος της παρελθούσης αμφισβήτησης, ψυχρότητας και οργής μου εναντίον του.
Ας με συγχωρήσει ο άνθρωπος του Θεού.
Είναι τυφλά τα πνευματικά μου μάτια, ακόμη...
;-(
Έχω την εντύπωση ότι η "αγιότητα" είναι σχετική και, κυρίως, ότι υπάρχουν πάρα πολλές "διαβαθμίσεις" της. Υπάρχουν πάρα πολλοί "μικροί" ἀγιοι, διάφοροι, ακόμη κα γνωστοί μας, που δηλώνουν την παρουσία τους σε ανύποπτο χρόνο και για θέματα μεγαλύτερης ή μικρότερης σημασίας. Δεν είναι δοξασμένοι αλλά έχουν κάποια "δύναμη", έστω στην κλίμακά τους. Άρα αντίστοιχες "δυνατότητες" μπορεί να αφορούν πάρα πολλούς, ακόμα και κάποιους που δεν τους πιάνει το μάτι μας. Γιατί να μην ανήκουν και επώνυμοι σε αυτούς; Είναι πιθανό.
ΑπάντησηΔιαγραφήAνων. των 8:17
ΑπάντησηΔιαγραφήΜου αρέσει η προσέγγισή σου. Και την έχω δει να συμβαίνει.
Και αυτό με παρηγορεί απίστευτα επίσης.
Σ' ευχαριστώ!