22.3.2014 | 00:08
Απεβίωσε ο Κωστής Παπαγιώργης.
Ένας από τους σημαντικότερους Ελληνες δοκιμιογράφους
................................................................
................................................................
Με ιδιαίτερη λύπη ανακοινώνουμε τον θάνατο ενός εκλεκτού συνεργάτη και φίλου, του Κωστή Παπαγιώργη,
πριν μία περίπου ώρα, σε ηλικία 67 ετών.
πριν μία περίπου ώρα, σε ηλικία 67 ετών.
Ο σπουδαίος δοκιμιογράφος, συγγραφέας λαμπρών βιβλίων με έντονη αυτοβιογραφική χροιά πάνω σε ποικίλα ανθρώπινα πάθη και ιδιότητες, γεννήθηκε το 1947 στο Nεοχώρι Yπάτης όπου εργαζόταν ως δάσκαλος ο πατέρας του. Στη συνέχεια έζησε στην Παραλία της Kύμης (1951-1960), στο Xαλάνδρι και τέλος στην περιοχή του Μουσείου, μαζί με την αγαπημένη του σύζυγο Ράνια Σταθοπούλου.
Το 1966 μετέβη στη Θεσσαλονίκη για σπουδές νομικής και παρέμεινε εκεί για ένα χρόνο.
Αργότερα εγκαταστάθηκε στο Παρίσι για σπουδές φιλοσοφίας και παρέμεινε εκεί ως το 1975.
Δεν ολοκλήρωσε ούτε τις σπουδές νομικής ούτε αυτές της φιλοσοφίας.
Το 1975 επέστρεψε οριστικά στην Αθήνα και δόθηκε με ορμή στη ζωή, σχεδιάζοντας μέσα στις υπερβολές του ποτού, της τέχνης του, την περιοχή.
Την εποχή της υπερβολής διαδέχθηκε η εποχή της εγκράτειας και της δημιουργίας.
Από κάθε παλιό πάθος, από κάθε εμπειρία θανάτου ή ζωής, επρόκειτο να αναβλύσει ένα σπουδαίο βιβλίο.
Ταυτόχρονα ένα ικανό σώμα τίτλων πάνω σε σημαντικές ιστορικές και λογοτεχνικές μορφές.
Το 2002 τιμήθηκε με το κρατικό λογοτεχνικό βραβείο μαρτυρίας - χρονικού για τον "Κανέλλο Δεληγιάννη".
Ο Κωστής Παπαγιώργης αρθογραφούσε από το πρώτο τεύχος της LIFO, διατηρώντας αρκετές στήλες έξοχης πυκνότητας και ευφυίας, που συνδύαζαν το στοχασμό και τη φιλοσόφία με μια αρρενωπή, στακάτη γλώσσα.
Η θεματολογία του απλωνόταν από θέματα φιλοσοφίας, βιβλιοκριτικές, πολιτική, κοινωνικά θέματα, έως το ποσδόσφαιρο.
Στις 10 του περασμένου Μάρτη μπήκε στο νοσοκομείο για να αντιμετωπίσει τη ραγδαία έφοδο του καρκίνου.
Αν και οι αρχικές ενδείξεις, μετά μια οδυνηρή πολύωρη εγχείρηση, ήταν σχετικά ευοίωνες,
τα πράγματα πήραν άλλη τροπή.
τα πράγματα πήραν άλλη τροπή.
Σύντομα στη LIFO θα υπάρξουν αφιερώματα στη μνήμη του ακριβού και δυσαναπλήρωτου συνεργάτη της
Το έργο του : Τρία μουστάκια: Ψιχία μηδενισμού - Αθήνα : Καστανιώτη, 2006. - 197σ., ISBN 960-03-4151
Εμμανουήλ Ξάνθος: Ο Φιλικός - Αθήνα : Καστανιώτη, 2005. - 277σ., ISBN 960-03-3944-9
Τα γελαστά ζώα - Αθήνα : Καστανιώτη, 2004. - 225σ., ISBN 960-03-3663-6
Τα καπάκια : Βαρνακιώτης, Καραϊσκάκης, Ανδρούτσος - Αθήνα : Καστανιώτη, 2003. - 290σ. ISBN 960-03-3470-6
Κανέλλος Δεληγιάννης- 3η έκδ. - Αθήνα : Καστανιώτη, 2002. - 350σ., ISBN 960-03-3180-4
Ο Χέγκελ και η γερμανική επανάσταση - Αθήνα : Καστανιώτη, 2000. - 185σ. • 22x11εκ., ISBN 960-03-2841-2 Σύνδρομο αγοραφοβίας - Αθήνα : Καστανιώτη, 1998. - 227σ. , ISBN 960-03-2286-4 Santé :
15 συγγραφείς και ένα μυθικό τσιγάρο / Συλλογικό έργο , Νίκος Χουλιαράς , Γιώργος Σκαμπαρδώνης , Κωστής Παπαγιώργης , κ.ά. - 1η έκδ. - Αθήνα : Ύψιλον, 1998. - 135σ., ISBN 960-7949-00-5
Η κόκκινη αλεπού. Οι ξυλοδαρμοί : Μισανθρωπίας προλεγόμενα. - 4η έκδ. - Αθήνα : Καστανιώτη, 1998. - 293σ., ISBN 960-03-0813-6
Αλέξανδρος Αδαμαντίου Εμμανουήλ - 2η έκδ. - Αθήνα : Καστανιώτη, 1997. - 216σ., ISBN 960-03-1914-6
Ίμερος και κλινοπάλη : Το πάθος της ζηλοτυπίας - 5η έκδ. - Αθήνα : Καστανιώτη, 1996. - 139σ. , ISBN 960-03-0961-2
Λάδια ξίδια - Αθήνα : Καστανιώτη, 1996. - 208σ. , ISBN 960-03-1500-0
Ζώντες και τεθνεώτες - 3η έκδ. - Αθήνα : Καστανιώτη, 1995. - 117σ.,ISBN 960-03-0785-7
Σωκράτης, ο νομοθέτης που αυτοκτονεί : Μια πολιτική ανάγνωση του πλατωνικού έργου του - 4η έκδ. - Αθήνα : Καστανιώτη, 1995. - 174σ. ISBN 960-03-0850-0 (βλ. 1η έκδοση το 1988 από τις εκδόσεις Εξάντας)
Γεια σου, Ασημάκη - 2η έκδ. - Αθήνα : Καστανιώτη, 1994. - 159σ., ISBN 960-03-1128-5
Μυστικά της συμπάθειας - 2η έκδ. - Αθήνα : Καστανιώτη, 1994. - 212σ., ISBN 960-03-1267-2
Η ομηρική μάχη - 2η έκδ. - Αθήνα : Καστανιώτη, 1993. - 318σ. , ISBN 960-03-1030-0
Τρία πορτρέτα / Συλλογικό έργο: Θανάσης Βαλτινός , Βασίλης Παπαβασιλείου , Κωστής Παπαγιώργης , Χρόνης Μπότσογλου, εικονογράφηση Χρόνης Μπότσογλου. - Αθήνα : Καστανιώτη, 1991. - 55σ. , ISBN 960-03-0867-5 (τέσσερις αφηγήσεις πάνω στο θέμα του ζωγράφου και του μοντέλου: συμμετοχή του Κωστή Παπαγιώργη :"Τα πουλιά στο ακροθαλάσσι" )
Ντοστογιέφσκι. - 2η έκδ. - Αθήνα : Καστανιώτη, 1990. - 385σ. ISBN 960-03-0630-3
Περί μέθης - 3η έκδ. - Αθήνα : Καστανιώτη, 1990. - 174σ., ISBN 960-03-0484-Χ
Σιαμαία και ετεροθαλή - 2η έκδ. - Αθήνα : Καστανιώτη, 1990. - 188σ. , ISBN 960-03-0485-8
Ο νομοθέτης που αυτοκτονεί : Μια πολιτική ανάγνωση του πλατωνικού έργου / Αθήνα : Εξάντας, 1988. - 223σ. [Εξαντλημένο]
Περί μνήμης - Αθήνα: Καστανιώτης 2008
Κέντρο δηλητηριάσεων - Αθήνα: Καστανιώτης 2006 Πηγή: www.lifo.gr
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
Κι όταν πεθάνουνε, να τους θάψετε κοντά κοντά
για να μην τρέχουνε μέσα στη νύχτα να συναντηθούνε...
(παραφράζοντας τον Τάσο Λειβαδίτη)'
Φωτό: Τρελογιάννης
.................................................................................................................
..................................................................................................................
Ένα αγαπημένο τραγούδι του Kωστή Παπαγιώργη
Ένα αγαπημένο τραγούδι του Kωστή Παπαγιώργη
.............................................................................................................................
Κωστής Παπαγιώργης:
Ο Κωστής Παπαγιώργης (πίσω) με τον ποιητή Γιάννη Πατίλη, εκδότη του περιοδικού «Πλανόδιον». Ο Παπαγιώργης είχε συνεργαστείμε το περιοδικό υπογράφοντας, με ψευδώνυμο, σημαντικά κριτικά κείμενα
Η αρχοντική μορφή
των γραμμάτων
Ενα προσωπικό κείμενο-μαρτυρία για μια σχέση φιλίας και μαθητείας
του Σπύρου Γιανναρά
Ο συγγραφέας και μεταφραστής Κωστής Παπαγιώργης ήταν μια από τις αρχοντικότερες μορφές των νεοελληνικών γραμμάτων, το σπάνιο κι ακριβοθώρητο εκείνο κράμα πολυμαθούς λόγιου, ακέραιου ανθρώπου και γενναιόδωρης καρδιάς που επιβλήθηκε χάρη στην ποιότητα του έργου του.
Σε μια χώρα ανθρωπάρεσκων δημιουργών όπου η έννοια του έργου είναι σχετική ελλείψει ουσιαστικής αξιολόγησης, και κυρίως μια έννοια εκλαμβανόμενη ως μέσο για την εκπλήρωση αλλότριων στόχων (αναγνώριση, βραβεία, θώκους και χρήμα) η αφοσίωση σ' αυτό συνιστά ουσιαστική ειδοποιό διαφορά, δηλωτική ενός ανήκουστου, για τα εντόπια, ήθους.
Οσο ανήκουστη είναι δηλαδή και η περίπτωση του ανθρώπου που δεν επιστρέφει θαμπωμένος από τη θητεία του στην Εσπερία, αλλά με οξυμένη την ανάγκη κατανόησης της πραγματικότητας του τόπου του.
Ο Παπαγιώργης έφυγε το 1969 για το Παρίσι όπου και παρακολούθησε μαθήματα φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο της Βανσέν με καθηγητές τους Ντελέζ, Λιοτάρ και Σατελέ.
Γρήγορα όμως εγκατέλειψε την ακαδημαϊκή σπουδή για να αναμετρηθεί μόνος με τα κείμενα της φιλοσοφίας και της λογοτεχνίας, τα οποία κυριολεκτικά ξεκοκάλισε, τρώγοντάς τα με το κουτάλι.
Γιατί η δίψα για τα κείμενα εδραζόταν σε μια μύχια υπαρξιακή και οντολογική αγωνία που δεν μπορεί να χορτάσει κανένα πανεπιστήμιο.
Το μεγαλύτερο σχολείο της γραφής
Επιστρέφοντας το 1975 από το Παρίσι ολόκληρος, χωρίς να αφήσει πίσω του την ψυχή ή τη σκιά του, δεν μας προίκισε με την αγιάτρευτη πικρία του συνομιλητή των Ευρωπαίων που αισθάνεται ξένος και δυσανάλογα μεγάλος σε τούτο το ουτιδανό κρατίδιο, ούτε με ανεπεξέργαστες δάνειες θεωρίες και εκσυγχρονιστικές ιδέες, αλλά αφιέρωσε τον χρόνο του για να γυρίσει στη γλώσσα μας τα αγκωνάρια της σκέψης, τα μεγάλα έργα της ευρωπαϊκής γραμματείας.
Δεν μετέφρασε απλώς μείζονες φιλοσόφους όπως Κίρκεγκορ, Σέλερ, Πασκάλ, Σιοράν, Λιοτάρ, Μπερξόν, Σταρομπίνσκι, Ντεριντά κ.ά. αλλά συχνά και τα εμβληματικότερά τους έργα, όπως το Είναι και το Μηδέν του Σαρτρ, τις Λέξεις και τα πράγματα του Φουκό, Το πνεύμα των νόμων του Μοντεσκιέ, την Ηθική και το Απειρο του Λεβινάς.
Η μετάφραση είναι το μεγαλύτερο σχολείο της γραφής, ο καλύτερος τρόπος για να καταφέρει κανείς να λαξέψει ένα ύφος.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ο Ζιντ επέμενε πως το συγγραφιλίκι απαιτεί το πέρασμα από το έργο της μετάφρασης, ούτε βέβαια ότι αυτόν ακριβώς τον δρόμο επέλεξαν ιλιγγιώδεις στυλίστες της γραφής, όπως λ.χ. ο Προυστ.
Ούτε φυσικά είναι τυχαίο ότι μετάφραση, γραφή και κριτική ήταν το ψωμοτύρι του Παπαγιώργη, ο οποίος υπήρξε ίσως η δυνατότερη δοκιμιακή πένα που γνωρίσαμε
μετά το '75.
Η ακάματη λεπτοδουλειά πάνω στη φράση (ψιλολογία, την αποκαλούσε ο Παπαδιαμάντης), το συστηματικό πάντρεμα της λοξής πρότασης με το λοξό βλέμμα που φωτίζει τα πράγματα ξαφνιάζοντας διαρκώς τον αναγνώστη που στερείται την αναγνωστική του πεπατημένη, είναι το ένα, ειδοποιό και πάλι, χαρακτηριστικό της γραφής του.
«Εγώ είμαι φρασάκιας» έλεγε.
Η ιδιαιτερότητα όμως αυτής της γραφής δεν εξαντλείται στο μαεστρικά περίτεχνο και εξόχως εκλεπτυσμένο ύφος ενός αγχίνοου πνεύματος.
Πίσω από τις δύο μεγάλες κατηγορίες κειμένων του - τα κείμενα για τα ανθρώπινα πάθη και τα κείμενα που φωτίζουν το φρόνημα του Νεοέλληνα - κρύβεται η ανάγκη να συλλάβει τον (ντόπιο) άνθρωπο και τον τόπο. Να φωτίσει το πώς και το γιατί καταλήξαμε σε αυτό το ανερμάτιστο υβρίδιο που είναι ο σύγχρονος Νεοέλληνας και σε τούτο το αχαΐρευτο έθνος-κράτος που είναι το νεοελληνικό.
Οπως συνήθως συμβαίνει με όσους κατατρώγονται από το υπαρξιακό σαράκι του νοήματος, ο Παπαγιώργης ξεκίνησε βυθιζόμενος στον μυχό και στο ποτό, φτάνοντας όμως τον εαυτό του στα άκρα, γλιτώνοντας κυριολεκτικά απ' του Χάρου τα δόντια. Η εσωτερική όμως ανασκαφή των οικείων παθών μέχρι θανάτου μετέτρεψε τον ίδιο του τον εαυτό σε όριο, σε σύν-ορο, δηλαδή φίλτρο μέσα από το οποίο φιλτράρονται όλα τα θεωρητικά διαβάσματα, οι σκέψεις, οι ιδέες.
Στα είκοσι περίπου βιβλία που προέκυψαν (για τη μέθη, τη ζηλοτυπία, τη μισανθρωπία, τον θάνατο, τη μνησικακία, το γέλιο, αλλά και για τον Ομηρο, τον Παπαδιαμάντη, τον Ντοστογέφσκι, τον Δεληγιάννη, τον Νίτσε, τον Χάιντεγκερ, τον Χέγκελ, τη μνήμη ή τον εαυτό) ανακαλύπτει κανείς μια γραφή που απευθύνεται στον αναγνώστη μιλώντας διαρκώς επί προσωπικού με αιφνίδια πετάγματα ερμηνευτικών κρίσεων ιδιοφυούς αποφθεγματικού χαρακτήρα. Σπάνια, σπανιότατα, συναντάει κανείς συγγραφείς που κατορθώνουν να οικειοποιούνται προς όφελός μας, φιλτράροντάς τα μέσα από το πρίσμα των κοινών μας αναγκών ή αποριών, τα μεγάλα κείμενα, τα μεγάλα ερωτήματα.
Μεγαλόψυχη ταπεινοφροσύνη
Είχα το μοναδικό προνόμιο να συγκαταλέγομαι στους στενούς φίλους του Κωστή. Τον πλησίασα πριν από δέκα τόσα χρόνια με το δέος του ακάτεχου μαθητή προς τον δάσκαλο και με αντιμετώπισε όπως ο φιλόσοφος, δηλαδή σαν πατέρας, ανοίγοντάς μου το σπίτι και τα βιβλία του. Απέφευγε τη θεωρητική ή προγραμματικά σοβαρή συζήτηση γιατί δεν ήθελε μαθητές ή οπαδούς, διδάσκοντάς με όμως με έμμεσο και υπαινικτικό τρόπο σε στιγμές εντελώς ανύποπτες. Με έβαλε να αναμετρηθώ με την Ιλιάδα και τον Εκκλησιαστήστο πρωτότυπο για να σπάσω τα δόντια μου στις λέξεις. Με συμφιλίωσε με τη σάρκα της γλώσσας αλλά και με την ίδια μου τη σάρκα, καθ' ότι γνώριζε ότι η σχέση με τον πατέρα είναι ενίοτε ένα αφόρητο βάρος, είτε λόγω του ίδιου του πατέρα, είτε λόγω του μετατοπισμένου βλέμματος των άλλων, από τον πατέρα στον γιο. Με έμαθε να αγαπώ την εξάρτηση από τα λεξικά και ανοίγοντας μπροστά στα έκπληκτα μάτια μου τα χιλιοϋπογραμμισμένα κείμενα στο γερμανικό τους πρωτότυπο, πλάι στο γαλλικό, με μύησε από την αρχή στον κάματο της ανάγνωσης. Σε κείνον πήγα τα πρώτα μου γραπτά αναζητώντας μια λυτρωτικά άτεγκτη κρίση κι εκείνος σήκωσε το τηλέφωνο και πήρε τον εκδότη.
Το μεγαλύτερο όμως δώρο απ' όλα δεν δόθηκε μέσα από τις λέξεις αλλά από το παράδειγμα του βαθιά ανιδιοτελούς αυτού ανθρώπου που σάρκαζε διαρκώς τον εαυτό του, διδάσκοντας τη μεγαλόψυχη ταπεινοφροσύνη. Το μεγαλύτερο δώρο ήταν η γενναιοδωρία της ζεστής του καρδιάς.
Φεύγοντας πήρε για πάντα μαζί του ένα κομμάτι του εαυτού μου αφήνοντας πίσω μια απουσία που δεν θα γεμίσει ποτέ, αφήνοντάς μου ταυτόχρονα αντίδωρο ό,τι χτίστηκε πλάι του μέσα στα χρόνια.
Πηγή:ΤΟ ΒΗΜΑ
Ολα τα βιβλία του Κωστή Παπαγιώργη κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Καστανιώτη.
http://www.lifo.gr/team/gnomes/47104
ΑπάντησηΔιαγραφήΤραγική φυσιογνωμία που έψαχνε για την αλήθεια! Μόνο που η αλήθεια για την Ορθόδοξη Πίστη γράφεται με άλφα κεφαλαίο . Είναι η όντως Αλήθεια, που δεν είναι ιδέα αλλά πρόσωπο, δηλαδή ο ένσαρκος Λόγος! Είθε ο μεταστάς να βρήκε την Αλήθεια προ του θανάτου του, αφού μάλλον την αναζητούσε αγωνιωδώς απ ό,τι φαίνεται απ τη συνέντευξή του!
Έχω διαβάσει τα περισσότερα βιβλία του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαι, θεωρώ και γω ότι έψαχνε ο άνθρωπος με ΑΓΩΝΙΑ και ΠΟΝΟ για την ΑΛΉΘΕΙΑ και για το ΝΟΗΜΑ...
για τον πατέρα του το δάσκαλο, γράφει ότι ήταν ένας άγιος άνθρωπος.
Δεν μπορείς να δεις την αγιότητα ΚΑΝΕΝΟΣ, αν και εσύ ο ίδιος δεν κουβαλάς ίχνη αγιότητας μέσα σου.
Ειχε ρίζες, λοιπόν άγιες και ο ίδιος μέσα του.
Το καταλαβαίνεις όταν διαβάσεις τα βιβλία του για τον Παπαδιαμάντη, για τον Ντοστογιέφσκι και άλλα πρόσωπα.
Ο άνθρωπος ΔΙΨΟΥΣΕ για την Αλήθεια.
Γι αυτό ο λόγος του εκπεμπόταν μεστός.
Είχε σάρκα ο λόγος του Παπαγιώργη.
Σάρκα και ομορφιά και βάθος απερινόητο.
Λυπούμαι τους νεότερους που σε λίγα χρόνια δεν θα μπορούν να απολαύσουν τα κείμενά του, όπως σήμερα αδυνατούν να δουν οι νεότεροι την ομορφιά της γλώσσας του κυρ Αλέξανδρου...
Διάβασα και γω τη συνέντευξή του για το θάνατο.
Πολύ δυνατή.
. Δεν ξοδεύτηκε σε κοινοτοπίες.
Μίλησε με όλη την ευθύτητα και την οδύνη της ψυχής του.
ΠΡΟΣ ΤΙΜΗΝ του, δεν τον είδα σχεδόν ποτέ ή ποτέ
(δεν είμαι βέβαιη) σε κανάλι τυφλεόρασης...
Ήταν ακριβοθώρητος στα media
Είχε το σθένος και την αξιοπρέπεια να το πράττει...
Μπράβο του!
Aς είναι ελαφρύ και μυρωμένο το χώμα που θα τον σκεπάσει...