Δευτέρα, 7 Σεπτεμβρίου 2015

Γιατί οι Έλληνες δεν μαθαίνουν Αρχαία Ελληνικά στο σχολείο


Γράφει η Ευρυδίκη Βουτσινά-Φιλόλογος

Ο βασικός λόγος που τα ελληνόπουλα
δεν μαθαίνουν Αρχαία Ελληνικά
στο σχολείο είναι διότι το υπουργείο παραπαιδείας
εδώ και δεκαετίες
έχει θέσει ως σκοπό του να μην διδάσκεται σωστά
η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα.

Η γλώσσα είναι εργαλείο σκέψεως. 
Όσο πιό πολλές λέξεις χρησιμοποιούμε, 
όσο πιό αφηρημένες έννοιες συλλαμβάνουμε, 
όσο πιό καλή σύνταξη προτάσεων οικοδομούμε, 
τόσο περισσότερο ακονίζουμε την σκέψη μας. 

Όποιος δεν χρησιμοποιεί σωστά την γλώσσα, 
δεν μπορεί να μεταφέρει τις σκέψεις του στον έξω κόσμο. 
Δεν μπορεί να επικοινωνήσει με τους γύρω του, 
δεν μπορεί να ενεργήσει γρήγορα.

Αυτός μάλλον πρέπει να είναι ο σκοπός
του υπουργείου παραπαιδείας
για να διδάσκει με τέτοιο βασανιστικό τρόπο
την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
στα δύσμοιρα ελληνόπουλα.

Επιβάλλει στους μαθητές να μαθαίνουν αμέτρητους τύπους, 
καταλήξεις και κανόνες. Αυτό αποτελεί σαδομαζοχιστική τάση. 
Μετά 3 χρόνια διδασκαλίας οι Έλληνες μαθητές 
δεν μπορούν να καταλάβουν τί θέλει να πει ένα απλό Αρχαίο Κείμενο. 

Και ακόμη χειρότερα: 
Οι μαθητές δεν μπορούν να γράψουν ένα απλό κείμενο
 στην Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, 
αλλά ούτε και να μιλήσουν Αρχαία Ελληνικά.

Αλλά αυτός ακριβώς είναι ο βασικός σκοπός
 εκμαθήσεως μίας γλώσσης, το να γράφεις, 
το να σκέφτεσαι και το να μιλάς με αυτή την γλώσσα.

Και όχι απλώς να γνωρίζεις τους γραμματικούς κανόνες και το συντακτικό.

Γιατί λοιπόν τα ελληνόπουλα δεν μαθαίνουν την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα;
Διότι απλούστατα το υπουργείο παραπαιδείας 
δεν ακολουθεί κανόνες διδασκαλίας 
που ισχύουν για όσους μαθαίνουν μία ξένη γλώσσα
ή κανόνες που ακολουθούνται για τα νήπια.

Για παράδειγμα όποιος πηγαίνει σε ένα φροντιστήριο ξένων γλωσσών
για να μάθει την αγγλική γλώσσα, 
μετά από 3-4 μαθήματα 
ο καθηγητής ζητά από τον μαθητή να προφέρει κάποιες λέξεις. 
Να συντάξει μία απλή πρόταση, πχ «This is a cat».
Του ζητά να συντάξει μία μικρή παράγραφο 
με την χρήση της αγγλικής γλώσσης.

Δηλαδή από τις πρώτες εβδομάδες 
ένας καθηγητής ξένων γλωσσών 
προσπαθεί να χρησιμοποιήσει 
όλους τους αισθητήρες του εγκεφάλου
 για να κάνει τον μαθητή να μιλήσει την ξένη γλώσσα. 

Οι καλοί καθηγητές ξέρουν 
ότι ο μαθητής πρέπει να διαβάζει δυνατά μία λέξη
για να μαθαίνει την προφορά της, 
να την αντιγράφει σωστά 
για να μαθαίνει την ορθογραφία της, 
και να σχηματίζει προτάσεις 
έτσι ώστε η γλωσσική του μνήμη
να συμπλέκει συνεχώς λέξεις με εικόνες
για να αρχίσει ο μαθητής να σκέφτεται 
στην ξένη γλώσσα αντί απλώς να μεταφράζει
 από την μητρική του γλώσσα το νόημα που θέλει να εκφράσει.

Άρα το βασικό κλειδί 
για να μάθουμε μία γλώσσα είναι από την πρώτη ημέρα
ει δυνατόν, να την μιλάμε, να την μιλάμε, να την μιλάμε, 
να την μιλάμε, να την μιλάμε!!! 

Πότε επιτέλους θα κατανοήσει το υπουργείο παραπαιδείας
ότι με την διδασκαλία ατελείωτων συντακτικών 
και γραμματικών κανόνων 
δεν πρόκειται ποτέ να μιλήσεις μία γλώσσα;

Ακόμη και αν κάποιος μαθητής απομνημονεύσει
όλους τους γραμματικούς κανόνες
η ψυχολογία διδάσκει ότι
μετά από κάποιο χρονικό διάστημα 
θα τους ξεχάσει.

 Οτιδήποτε δεν χρησιμοποιείς, το ξεχνάς.

Γιατί δεν σκέπτονται οι κύριοι του υπουργείου παραπαιδείας
πώς τα νήπια μαθαίνουν τα Νέα Ελληνικά; 

Μήπως οι μητέρες στέκονται πάνω από την κούνια τους
 και αρχίζουν να τους μαθαίνουν τις χρονικές καταλήξεις των ρημάτων;

 Προφανώς όχι. 

Αρχίζουν και τους προφέρουν λέξεις 
τις οποίες τα βρέφη σιγά-σιγά συνδυάζουν στο μυαλό τους με εικόνες, αντικείμενα, μορφασμούς προσώπων κλπ. 

Τα νήπια δεν καταλαβαίνουν αφηρημένες έννοιες
 αλλά κατανοούν αντικείμενα όπως τόπι, νερό, μαμά, κούκλα, κ.α.

Έτσι ακριβώς θα μάθουν
 και τα ελληνόπουλα τα Αρχαία Ελληνικά, 
συνδυάζοντας λέξεις με αντικείμενα και εικόνες.

Στην χώρα μας τα τελευταία χρόνια
 εισήλθαν πολλοί ξένοι, νόμιμοι και παράνομοι. 

Ωρισμένοι από αυτούς έμαθαν τα Νέα Ελληνικά σε πολύ καλό επίπεδο. 

Πώς τα έμαθαν; Μήπως με την μέθοδο του υπουργείου παραπαιδείας;

Μήπως άρχισαν να μαθαίνουν συντακτικό και γραμματική;

Ή μήπως η πρώτη λέξη που έμαθαν ήταν «δουλειά»; 
Οι ξένοι άρχισαν να μαθαίνουν μικρές προτάσεις 
όπως «θέλω δουλειά», «ψάχνω για σπίτι», 
«πού είναι το ταχυδρομείο;», «ήρθε ο λογαριασμός της ΔΕΗ» κλπ. 

Έτσι άρχισαν οι ξένοι να μαθαίνουν την νεοελληνική γλώσσα.

Έτσι θα μάθουν και τα ελληνόπουλα την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα.

 Πρέπει να την μιλήσουν. 

Αυτό το έγκλημα έχει διαπράξει το υπουργείο παραπαιδείας. 

Δεν επιβάλλει στο αναλυτικό πρόγραμμα
την ΟΜΙΛΙΑ της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσης
μέσα στην σχολική τάξη. 

Όταν ένας μαθητής αρχίζει να επαναλαμβάνει
«τίς βούλεται αγορεύειν;» 
τότε αρχίζει να μαθαίνει Αρχαία Ελληνικά. 

Στην αρχή δεν χρειάζεται ανάλυση υποκειμένου, 
αντικειμένου, ρήματος και απαρεμφάτου. 

Αυτά θα γίνουν πολύ αργότερα, για όσους ενδιαφέρονται.
Οι περισσότεροι Έλληνες αγρότες είναι αγράμματοι,

 δεν ξέρουν τί σημαίνει απαρέμφατο, και όμως μιλούν τα Νέα Ελληνικά. 

Δεν χρειάζονται ατελείωτοι γραμματικοί κανόνες
για να μιλήσει κάποιος την Αρχαία Ελληνική.

 Απαιτείται να την χρησιμοποιεί στην ομιλία του.

 Απαιτείται η καθημερινή χρήση της Αρχαίας μας Γλώσσης στην οικία, 
στο σχολείο, στην εργασία. 

Μικρές προτάσεις στην αρχή, με απλά νοήματα.

Δεν είναι δυνατόν τα νήπια, 
οι ξένοι που μαθαίνουν Νέα Ελληνικά, 
και όσοι Έλληνες διδάσκονται ξένες γλώσσες
να ακολουθούν αυτή την βασική μέθοδο διδασκαλίας, 
ενώ οι μαθητές των Ελληνικών σχολείων 
να διδάσκωνται ανουσίους γραμματικούς κανόνες, 
επειδή έτσι αρέσει σε κάποιους ημιμαθείς γραφειοκράτες
του υπουργείου παραπαιδείας. 

Και φυσικά μετά από ένα χρόνο,
αφού τελειώσουν το λύκειο, οι μαθητές δεν θυμούνται τίποτε.

 Και το χειρότερο είναι ότι
 δεν δύνανται να συντάξουν ούτε μία πρόταση στα Αρχαία Ελληνικά.

Είναι χαρακτηριστικό 
ότι όσοι πηγαίνουν να δώσουν εξετάσεις
για ένα πτυχίο σε μία ξένη γλώσσα,
εκτός από το να διαβάσουν ένα κείμενο και να το αναλύσουν, 
τους ζητούν να γράψουν ένα κείμενο 
και να δώσουν μία προφορική συνέντευξη. 

Όμως αυτό δεν ισχύει στις εξετάσεις για τα Αρχαία Ελληνικά. 

Επί δεκαετίες 
δεν ζητείται από τους μαθητές 
να γράψουν ένα κείμενο στα Αρχαία Ελληνικά
ούτε να δώσουν συνέντευξη στα Αρχαία Ελληνικά. 

Κάτι που το κάνουν όσοι δίνουν εξετάσεις για μία ξένη γλώσσα
ακόμη και από το πρώτο τρίμηνο διδασκαλίας.   

Ευρυδίκη Βουτσινά

Φιλόλογος


4 σχόλια:

  1. Καλησπέρα!
    Βέβαια, η απαίτηση να μιλήσει κανείς, έστω και σε επίπεδο άσκησης, αρχαία ελληνικά είναι κάπως εξεζητημένη. Αυτό γίνεται όταν μαθαίνουν (ή μάλλον μάθαιναν) οι ξένοι αρχαία ελληνικά, οπότε και έγραφαν συνθέσεις κατά το ύφος του Θουκυδίδη ή του Ξενοφώντα. Όμως σε εμάς αυτό ήταν περιττό, γιατί, απλούστατα υπήρχε η καθαρεύουσα της διοίκησης και των εφημερίδων, και των επισήμων εκθέσεων των μαθητών στα σχολεία. "Φείδου χρόνου" (με τη γνωστή μαργαριτοειδή ανάπτυξη "ο χρόνος του φίδου"- την έχεις ακουστά; ) , και λοιπά ήταν τα θέματα των εκθέσεων που τώρα σνομπάρουμε ως προκατακλυσμιαίες γελοιότητες... Όμως η περιρρέουσα ατμόσφαιρα κινείτο στην ενιαία ελληνική, με την "επισημότερη" ή την δημώδη της διάσταση, και αυτό είναι το φυσικό για τον Έλληνα, και όχι η υιοθέτηση του μοντέλου της διδασκαλίας των αρχαίων ως ξένης γλώσσας... Αλλά τώρα δεν υπάρχει έθνος, υπάρχει μόνο αχταρμάς τριτοκοσμικότητας, τα αρχαία μάς μάραναν;...
    Ευδοκία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Eυδοκία καλησπέρα...
    (δε θυμάμαι αν έχω ρωτήσει..το Ευδοκία είναι αληθινό όνομα ή ψευδώνυμο; )

    Ναι ναι...τον είχα ακουστά το χρόνο του ..φίδου, χαχα...αρχαίο ανέκδοτο...και ξανά ναί..τώρα ΔΕΝ υπάρχει έθνος και τα αρχαία Δεν μας μάραναν!
    ;-)
    (Να θυμηθώ να ανεβάσω καμιά φορά ένα βίντεο με τα παιδιά μου σε ηλικία νηπιακή όταν μάθαιναν το Ζούκη, λες και μάθαιναν σύγχρονο παραμύθι, ζωγραφίζοντας κιόλας τις ιστορίες τους κάτω από την καθοδήγηση της μαμάς τους...τα έχω ξαναπεί κάπου..είχα πολλά κέφια τότε...)

    Τώρα...μας έχει πάρει το..Ποτάμι...Δε μας σώνει τίποτα!
    ;-(

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τα Ελληνόπουλα δεν μαθαίνουν Αρχαία Ελληνικά κατά κανόνα γιατί οι δάσκαλοι των Αρχαίων στα σχολεία δεν ερωτεύτηκαν την Αρχαία Ελληνική γλώσσα για να μεταδώσουν αυτόν τον έρωτα και στους μαθητές τους. Οπωσδήποτε υπήρξαν και υπάρχουν εξαιρέσεις.
    Δυστυχώς το σύστημα της νέας τάξης πραγμάτων φρόντισε ιδιαίτερα για την παιδεία των καθηγητών έτσι ώστε να μην εισαγάγει στα Πανεπιστήμια τους αληθινούς εραστές της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσας. Θυμάμαι στο γυμνάσιο και στο λύκειο είχα συμμαθητή αριστούχο, μιλάμε για τρομερό μαθητή φαινόμενο με πολύ μεγάλη αγάπη για τη γλώσσα, , όμως το σύστημα των πανελλαδικών που ήθελα αριστεια και σε άλλα μαθήματα, και που δεν τα έκανε τόσο κέφι τον άφησε έξω από το όνειρό του να γίνει φιλόλογος. Σήμερα ο ιδιαίτερα αγαπητός Νίκος είναι εργάτης σε βιοτεχνία.
    Θεωρώ λοιπόν πως το αποτυχημένο σύστημα επιλογής έκλεισε τις πόρτες σε ένα ταλαντούχο εραστή της Ελληνικής γλώσσας και στο τέλος τέλος η ζημία στη γλώσσα ήταν πολύ μεγάλη.
    Μας λείπει ο έρωτας στη ζωή, και χωρίς έρωτα είμαστε πεθαμένοι. Ο Έρως δίνει ζωντάνια, ζωή, ελευθερια, ανακαινίζει τα πάντα, και στο τέλος τέλος είναι μεταδοτικός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μαρίνο αδερφέ,
    αν μπορέσεις να δεις την ταινία "Σφαίρες πάνω απ' το Μπρόντγουέη" και όταν τη δεις, θα καταλάβεις ποιος μπορεί να είναι ο αληθινός φιλόλογος..
    :-)
    Ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο...
    ;-) Φιλιά στο Χρυσανθεμάκι σου..

    ΑπάντησηΔιαγραφή