Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2013

Χάρη Βλαβιανού: Μπέκετ ή "Μπέκετ";


 ΤΟΥ  ΧΑΡΗ ΒΛΑΒΙΑΝΟΥ

Πρόσφατα είδα την αριστουργηματική ταινία Μπέκετ (1964), 

σε σκηνοθεσία Πίτερ Γκλένβιλ
βασισμένη στο θεατρικό του Ζαν Ανούιγ, 
με τους Ρίτσαρντ Μπάρτον, Πίτερ O' Τουλ και Τζον Γκίλγκουντ
στους ρόλους του Τόμας Μπέκετ 
(Αρχιεπισκόπου του Καντέρμπουρι, 
που δολοφονήθηκε άγρια μέσα στον καθεδρικό ναό το 1170),

του βασιλιά Ερρίκου Β' και του βασιλιά Λουδοβίκου Ζ' αντίστοιχα. 

Ανεπανάληπτες ερμηνείες και από τους τρεις κορυφαίους βρετανούς ηθοποιούς, 
ειδικά από τους δύο πρώτους 
που είναι και τα μοιραία πρόσωπα του έργου.

Το επόμενο πρωί, βυθισμένος ακόμη στη δραματική πλοκή

της υπόθεσης, 
ξανάπιασα να διαβάσω το θεατρικό του Ελιοτ Murder in the Cathedral 

(«Φονικό στην εκκλησιά» στη μετάφραση του Σεφέρη, 
«Φόνος στον καθεδρικό» 
στη δική μου - αδημοσίευτη ακόμη) 

και αναρωτήθηκα
τι έχει εν τέλει μεγαλύτερη σημασία: 
το ιστορικό πρόσωπο Μπέκετ, η ζωή του
η διαμάχη του με τον Ερρίκο Β' για τις σχέσεις Κράτους - Εκκλησίας, 
οι περιστάσεις της φρικτής δολοφονίας του από ανθρώπους πιστούς στον θρόνο, 
αυτός ο «athleta Christi» 
(όπως τον αποκάλεσε σε επιστολή
προς τον Πάπα Αλέξανδρο Γ'
 ο γραμματέας του) 

ή ο «Μπέκετ» του Ανούιγ και του Έλιοτ; 

O μάρτυρας της Καθολικής Εκκλησίας
ή η περσόνα που φιλοτέχνησαν ο δραματουργός 
και ο ποιητής;

Ποιος «Μπέκετ»: ο «αληθινός» ή ο «πλαστός»; 

Και ποιος από τους δύο
είναι εν τέλει πιο «αληθινός»; 

Αυτός που μας παραδίδουν οι ιστορικοί 
(όπως ερμηνεύει ο καθένας τους βέβαια τις πηγές

ή αυτός που ζωντανεύει μπροστά μας, 
παίρνει σάρκα και οστά, μέσα από τη δύναμη των λέξεων 
(και των εικόνων);

Έριξα μια ματιά στα επίσημα στοιχεία, 

στα Materials for the History of Thomas Becket, 
Archbishop of Canterbury
αλλά τα έκλεισα αμέσως από πλήξη. 

Στα αφτιά μου αντηχούσαν ακόμη
οι βαθυστόχαστοι και σκοτεινοί στίχοι του Ελιοτ.

Στην Α' Πράξη, για παράδειγμα, 
καθώς οι ιερείς μέμφονται τις γυναίκες στον ναό
που εκλιπαρούν τον Μπέκετ να φύγει από την Αγγλία
για να γλιτώσει τη ζωή του,
εκείνος τους απαντά με έναν λόγο
που μας προετοιμάζει για την επερχόμενη θυσία του: 

«...μιλούν για πράγματα που δεν μπορείτε να κατανοήσετε. 
/ Γνωρίζουν και δεν γνωρίζουν τι σημαίνει να πράττεις ή να πονάς. / 
Γνωρίζουν και δεν γνωρίζουν πως η πράξη είναι πόνος /
 κι ο πόνος είναι πράξη. Μήτε αυτός που πράττει πονά / 
μήτε αυτός που πονά πράττει. Και οι δύο είναι καθηλωμένοι / 
σε μιαν αιώνια πράξη, μιαν αιώνια καρτερικότητα / 
που πρέπει όλοι ν' αποδεχθούν για να γίνει κοινή θέληση / 
που πρέπει όλοι να υπομείνουν για να τη θελήσουν, / 
ώστε το σχέδιο ν' αντέξει, γιατί το σχέδιο είναι η πράξη 
κι ο πόνος, ώστε να γυρίζει ο τροχός κι όμως / 
να μένει για πάντα ακίνητος».

Η «αιώνια καρτερικότητα» είναι εδώ 

η κεντρική φράση του αποσπάσματος,

γιατί στα αγγλικά η λέξη «patience» σημαίνει και «πόνος», 
αφού η λέξη προέρχεται από το λατινικό «pati», «πάσχω». 

Οι άνθρωποι πάσχουν, υποφέρουν, 
αλλά πρέπει να υπομείνουν με καρτερικότητα την κίνηση του τροχού, 
στο ακίνητο κέντρο του οποίου στέκει ο ίδιος ο Θεός. 

Ο Ελιοτ ζητεί από τους ανθρώπους να μην πράττουν
ή να πάσχουν στη βάση των δικών τους σχεδίων, 
αλλά να ενώσουν τη θέλησή τους με αυτήν του Θεού 
«ώστε το δικό Του σχέδιο ν' αντέξει». 

Στο τέλος του κηρύγματος ο Μπέκετ λέει: 

«Ενα μαρτύριο συντελείται πάντοτε σύμφωνα με τα σχέδια του Θεού, 
λόγω της αγάπης Του για τους ανθρώπους, 
για να τους προειδοποιήσει και να τους οδηγήσει, 
να τους ξαναφέρει στον δρόμο Του. 

Δεν συντελείται ποτέ σύμφωνα με τα σχέδια του ανθρώπου, 
γιατί ο αληθινός μάρτυρας
 είναι εκείνος που έχει γίνει όργανο του Θεού, 
που έχει χάσει τη θέλησή του μέσα στη θέληση του Θεού
και δεν ποθεί τίποτα πια για τον εαυτό του, 
ούτε καν τη δόξα του μάρτυρα»

Ο Μπέκετ πρέπει να θελήσει ελεύθερα να γίνει μάρτυρας
(με τη διπλή έννοια του όρου), 
όχι για να κερδίσει τη δόξα του αγίου 
(που την κέρδισε τρία χρόνια μετά τον θάνατό του), 
αλλά για να επιβεβαιώσει τη θέληση του Θεού. 

Τα τέσσερα ξίφη που καρφώνονται στο κορμί του
είναι οι τέσσερις άξονες του τροχού
που έχει στο κέντρο τον ίδιο. 

Οι τέσσερις δολοφόνοι «πράττουν», 
καθώς ο Μπέκετ, ακίνητος στο κέντρο, 
«υποφέρει» ως μάρτυρας της θείας θέλησης.

Παρ' όλο που δεν είμαι πιστός, 


αυτός είναι ο «Μπέκετ» που με αφορά, 
η θυσία αυτού του «Μπέκετ» με συγκλονίζει. 

Ισως κάποιοι πουν ότι εδώ
μιλάει με προκατάληψη ο ποιητής, 
όχι ο ιστορικός, κάποιος που δεν γνωρίζει
και δεν συγκινείται από τον βίο των αγίων της Εκκλησίας. 

Ενδεχομένως. 

Αυτό όμως που ξέρω είναι
ότι επί μέρες τώρα βλέπω τον «Μπέκετ» / Μπάρτον

 να πέφτει αιμόφυρτος πάνω στις κρύες πλάκες του καθεδρικού, 
καθώς, 
ατενίζοντας με ευγνωμοσύνη τον σταυρό πάνω στην Αγία Τράπεζα, 
ψιθυρίζει:

 «Στον Παντοδύναμο τώρα παραδίδω τον δικό μου
 και της Εκκλησίας τον σκοπό». 

Πόσοι πιστοί ή θεολόγοι μπορούν να ισχυριστούν το ίδιο
όταν με κατάνυξη μνημονεύουν τ' όνομά του;

Πηγή:ΤΟ ΒΗΜΑ

Ο κ. Χάρης Βλαβιανός είναι ποιητής και διευθυντής του περιοδικού «Ποιητική».
 Διδάσκει Πολιτική Θεωρία και Ιστορία των Ιδεών στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος.

12 σχόλια:

  1. το κατεβάζω να το δούμε
    w

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κείμενα για το τίποτα, εκδ,. Αρμός. Αθανασοπούλου-Κυπρίου Σπυριδούλα.
    Ενδιαφέρον βιβλίο για τον Μπέκετ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. " Kείμενα για το τίποτα";

      ΕνδιαφέρΩν τίτλος.

      Μου θύμισε μυθιστόρημα που έγραφε κάποιος καλός άνθρωπος με τίτλο:

      "Ευανθία η αγία του τίποτα" δεν ξέρω αν το εξέδωσε ακόμη
      ;-)

      Διαγραφή
    2. Το τίποτα δεν υπάρχει στη φύση γενικότερα. Μόνο στο μυαλό υπάρχει και φανερώνει το εσωτερικό κενό με ταυτόχρονη αναζήτηση της εξόδου από αυτό.

      Διαγραφή
    3. Οταν λες μόνο στο μυαλο΄υπάρχει το τίποτα, τι
      εννοείς ΑΚΡΙΒΩΣ; ότι μένει αδρανής ο εγκέφαλος; ότι δεν παράγεται σκέψη; ότι δεν υπάρχει ίχνος από συναίσθημα;
      ;-)

      Διαγραφή
  3. ;-) Η τρομακτική εξάπλωση του Τίποτα εμένα μου θύμισε την ΑΤΕΛΕΙΩΤΗ ΙΣΤΟΡΙΑ του Μιχ. Έντε, όμως ΔΕΝ είναι αυτό το θέμα μας. Ας μείνουμε το θέμα μας. Ποιο είναι το θέμα μας αλήθεια;
    ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ;-)

    (πείνασα...άμα έχω πεινάσει, δε βλέπω μπροστά μου...και τι να φας σήμερα, μωρή Σαλογραία μου; η εύκολη λύση: ταχινόρυζο!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Το κατέβασα
    w
    ΥΓ. Πολύ ενδιαφέρον θέμα θίγει η ανάρτησή σου περί του πραγματικού προσώπου και της θεατρικής-κινηματογραφικής περσόνας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ;-)
    Το ΑΛΗΘΙΝΟ πρόσωπο εκάστου, ΕΥΤΥΧΩΣ,
    ΟΥΔΕΙΣ το γνωρίζει.

    ΜΟΝΟΝ ο Κύριος που το έπλασε.
    ;-)

    Αυτή η επίγνωση που έρχεται σιγά-σιγά και σε μας τους κοινούς θνητούς, καθώς μεγαλώνουμε και μαζεύουμε πικρές και εκπλήσσουσες ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ

    (διότι όντες πολύ νέοι ΑΔΥΝΑΤΟΥΜΕ τη συγκεκριμένη πραγματικότητα να τη χωνέψουμε)

    εμένα προσωπικά με απελευθερώνει

    από αμέτρητες εμπαθείς καθηλώσεις
    που θα μπορούσαν
    με ΜΗ ΑΝΑΣΤΡΕΨΙΜΟ τρόπο, να με σταυρώνουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεν ξερω αν θυμαμαι καλα αγαπητη Σαλογραια,

    μου φαινεται οτι και ο κυριος Μοσχος ειχε αναρτηση παρομοια που την ειχα διαβασει απο την ιστοσελιδα του.

    --Ο Μπεκετ πρεπει να θελησει να γινει μαρτυρας,οχι για τη δοξα του αγιου αλλα για την επιβεβαιωση της θελησης του θεου.

    Μεταφορα στα ορθοδοξα δεδομενα:

    *Ο Μεγας Αθανασιος μας λεγει οτι οταν οι δικαιοι παραδιδονται στα χερια ασεβων,δεν παραδιδονται για να τιμηθουν αυτοι αλλα για να δοκιμαστουν οι αλλοι...

    Στον παντοδυναμο παραδιδω τον δικο μου και της εκκλησιας τον σκοπο.Ποσοι πιστοι μπορουν να ισχυριστουν το ιδιο;"

    Μεταφορα στα δικα μας δεδομενα τωρα..

    Απο αυτα που εχω κατανοησει οι αγιοι,παρ'ολο που κοπιαζαν για να αποκτησουν αρετες, αναλογως βεβαια και της πνευματικης καταστασεως[καθαροτηταςκαι αγνοτητας] δεν πιστευαν οτι καταφεραν τιποτε απο μονοι τους πενθουσαν ως ακαθαρτοι σε σχεση με Τον Κυριο και δεν παραδεχονταν πως οι κοποι ειναι αυτοι που θα τους σωσει αλλα η πιστη και η ελπιδα στο ελεος Του Θεου και παλευαν περισσοτερο με τη μετανοια καια την ταπεινωση σκεπτομενοι την μεγαλη φιλανθρωπια Του Θεου!!!

    Για τον ηρωα του εργου, κατα το πνευμα που εχει με αυτο και ομιλει

    Οσο για τα τελευταια λογια που ειπες οτι ουδεις γνωριζει το προσωπο επι της ουσια, .αυτο ειναι αληθεια!

    Υπαρχουν πολλων ειδων προαιρεσεις και το εχουμε ξαναπει...

    Η πορεια του καθενος εξαρταται απο την ελευθερια του,στις προθεσεις και διαθεσεις να εξελισσεται συνεχως προς το αγαθο αλλαζοντας ακομη και τις πιο συνετες αποφασεις για την ολοκληρωση του τελειοτερου θεληματος Του Θεου.

    Οπως και αυτος λοιπον ειναι ελευθερος στην επιλογη του το ιδιο ελευθεροι ειμαστε και εμεις με τιςδικες μας διαθεσεις και προθεσεις ειτε να παρουμε την καθοδο ,ειτε να προχωρησουμε στην ανοδο με τη βοηθεια Της Θειας Χαρης.

    Προσωπικα...η ελευθερια για πνευματικη προοδο ἐγκειται στο να μην χασει κανεις ΤΟΝ ΣΤΟΧΟ
    ΜΗ ΠΑΡΕΚΚΛΙΝΟΝΤΑΣ
    ΚΑΙ ΝΟΜΙΖΟΝΤΑΣ ΟΤΙ ΚΑΝΕΙ ΚΑΘΕ ΗΜΕΡΑ
    ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΑΡΧΗ ,
    ΣΤΗΡΙΖΟΜΕΝΟΣ ΣΤΗΝ ΚΥΡΙΟΛΕΞΙΑ
    ΑΠΟ ΤΟ ΑΓ.ΠΝΕΥΜΑ.
    Ηθελα να μοιραστω τις σκεψεις σου...
    Αν καπου δεν καταλαβα καλα ,ζητω συγγνωμη!
    πην.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πηνελοπάκι μου

    ;-)

    ευχαριστώ για το σχόλιό σου.
    Εμείς οι δυο σε πάρα πολλά ταυτιζόμαστε.

    Μιλάμε μια κοινή γλώσσα γι αυτό και επικοινωνούμε τακτικά από την αρχή της δημιουργίας αυτής της σελίδας.

    Μου άρεσε το κείμενο του κ. Βλαβιανού για τις καίριες πνευματικές επισημάνσεις του (που πράγματι ούτε από "Ορθόδοξους" δεν τις ακούω) και επειδή είναι γραμμένο εκτός των άλλων και με ειλικρίνεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή